Az e-bejelentő szintlépés a szolgáltató állam kiépítésében
Szintlépésnek nevezte az e-bejelentő idei elindulását a szolgáltató állam kiépítésében a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára a projekt hétfői budapesti zárórendezvényén, amelyen elhangzott az is, hogy az adatváltozás-kezelési szolgáltatás kiterjesztésével évente akár mintegy 140 milliárd forintos adminisztratív tehercsökkenés is elérhető.
György István elmondta, az e-bejelentő kiterjesztésével 4-5 millió felhasználóval számolnak, így fél Magyarországnak segít majd a szolgáltatás, amely tovább csökkenti az emberek adminisztrációs terheit, hiszen a közműátírás és a megváltozott adatok bejelentése online, egyetlen oldalon is elvégezhető.
A szolgáltatással egyes esetekben 5-10 órányi ügyintézési idő is megspórolható – mutatott rá az államtitkár, közölve azt, hogy a kezdeményezéshez eddig több mint harminc közműszolgáltató csatlakozott. A bankok és a telekommunikációs cégek részéről is intenzív érdeklődés – jegyezte meg.
György István közölte, Magyarországon évente mintegy 4 millió, adatváltozással összefüggő ügyet intéznek a magyar emberek. A szolgáltatás igénybevételével évente mintegy 17,5 millió óra adminisztrációt spórolhatnak meg az ügyfelek. A szolgáltatók oldalán ez évente csaknem 12,5 millió munkaóra megtakarítását jelentheti, és ezzel jelentősen csökkennek a költségeik. Mindez évente 140 milliárd forint megtakarítást jelenthet majd – mondta.
Wetzel Tamás, a Miniszterelnökség miniszteri biztosa elmondta, a szolgáltatás problémamentesen működik, és ha a cégeket és a jogi személyeket is be tudják vonni a szolgáltatásba, akkor valóban megcélozható a 140 milliárd forintos adminisztratív tehercsökkenés.
Tarnai Richárd, Pest vármegyei kormánymegbízott kiemelte, a cél az, hogy könnyebbé, praktikusabbá tegyék az emberek életét. A szolgáltatással mindenki jól jár: az ügyfélnek elég egyszer bejelentenie a változást, a szolgáltatáshoz csatlakozott cégek pedig azonnal megkapják a hiteles információt.
Papp Gergely Zoltán, az IdomSoft Zrt. divízióvezetője elmondta, jelenleg a szolgáltatás regisztrált ügyfeleinek a száma mintegy 15 ezer, és a tulajdonosváltozás bejelentése a legnépszerűbb.
Az adatváltozás-kezelési szolgáltatás név-, lakcím-, és elérhetőségi adatok változása, okmánycserék, valamint például költözésből, bérbeadásból adódó közműátírás esetén elektronikus adatközvetítő szerepet tölt be a lakossági ügyfelek és a piaci szolgáltató között.
A szolgáltatás igénybevételével magánszemélyek kezdeményezhetik, hogy az állami nyilvántartásokban tárolt adataik változása esetén értesítést kapjanak azok a közművek és cégek, amelyekkel szerződésük van. Az ügyfeleknek így nem szükséges személyesen bejelenteniük adatváltozásaikat, továbbá kezdeményezni a közműátírásokat, ezt az eddig időigényes feladatot az e-bejelentő webes felületén vagy a kormányablakban elvégezhetik.