A vasút a társadalmat összetartó alapstruktúra
A vasútra nem szabad egyszerű megtérülési üzleti logikával tekinteni – jelentette ki Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára kedden Egerben, az V. Magyar Közlekedési Konferencián.
A közlekedésért felelős államtitkár a háromnapos tanácskozás keddi nyitónapján tartott előadásában arról beszélt, hogy teljes szemléletváltásra van szükség. A vasútcentrikusságot középpontba állító stratégiai irányváltás okai között az államtitkár a környezetvédelmi elvárásokat, a minimális olajfüggőség szerepét, a vasútnak a jövőbe mutató és szerethető voltát, gazdaságélénkítő hatását, a várostérségek fejlesztésében, illetve a védelmi ipari struktúrában játszott szerepét sorolta.
Vitézy Dávid óriási kihívásnak nevezte az energiaárak robbanását. Adatai szerint a vasúti szolgáltatásban a 36 forint/kilowattóra helyett belépő 288 forint azt jelenti, hogy az eddigi 1,7 milliárd forintos havi energiaköltség 9,8 milliárd lett. „Ezt az alapvető szolgáltatást azonban a magyar állam eddig is fenntartotta és minden körülmények között fenntartja a jövőben is” – jelentette ki.
Az államtitkár szerint irányváltás jön: míg az elmúlt 12 évben autópályákra, közútra 2000 milliárd, vasútra pedig 1500 milliárd forintot költött az állam, ez a számadat a következő 12 évben megfordul.
A konferencia résztvevőit köszöntötte Ignácz Balázs, Heves megye főispánja, aki hangsúlyozta, hogy az elmúlt évek közlekedési infrastruktúra fejlesztései Heves megyét sem kerülték el. Megépült az M25 autóút, a Magyar falu programban sok alsóbbrendű és több helyi út újult meg.