Fogyasztóvédelmi aktualitásokról tanácskoztak a Budapesti Gazdasági Egyetemen
A Budapesti Gazdasági Egyetemen rendezték meg a VI. Fogyasztóvédelmi aktualitások – a digitalizáció, a mesterséges intelligencia fogyasztóvédelmi kihívásai című konferenciát, amelyen a Pest Vármegyei Kormányhivatalt Dr. Miklós-Illés Gergely főosztályvezető képviselte.
A Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem Fogyasztóvédelmi Kutatócsoportjának ünnepi, tudományos ülésével egybekötött eseményén bemutatták a Fogyasztóvédelem – fogyasztóvédelmi jog című könyvet, amely a téma átfogó monográfiájának tekinthető.

Dr. Miklós-Illés Gergely, a Pest Vármegyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője felszólalásában kitért arra, hogy miként kapcsolódik hivatal a kiadványhoz. A szakember kijelentette: a kormányhivatal folyamatosan kapcsolatban van az emberekkel, hiszen kollégái ellenőrzéseket végeznek, határozatokat készítenek, ügyfélszolgálatot működtetnek. Az állampolgárok a hivatallal való interakció által alakítanak ki képet arról, hogyan működik a fogyasztóvédelem.

A főosztályvezető számszerűsítette szakterülete leggyakoribb megkereséseit. A Pest Vármegyei Kormányhivatalnak évente több mint ezer darab beadványa van online vásárlásokkal összefüggésben, a jótállással-szavatossággal és a közműszolgáltatókkal kapcsolatos panaszok száma 500-500 darab körül van. 200 darab felett van a nem megfelelő árfeltüntetéssel kapcsolatos bejelentéseké, 50 darab körül pedig a szolgáltatásokkal kapcsolatosaké.
Dr. Miklós-Illés Gergely hozzátette: a koronavírus-járvány hatására megváltoztak a vásárlási szokások, ezáltal drasztikusan emelkedtek az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos panaszok. A fogyasztók már ismerik a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat fogalmát és alkalmazzák is a beadványaikban - tette hozzá. Felhívta a figyelmet: megjelent a tudatos fogyasztói attitűd, az emberek kritikusak a vállalkozásokkal szemben. A főosztályvezető elmondása szerint számos termékbiztonsági ellenőrzésük van: játszótereket, aquaparkokat, különböző szórakoztatási célú berendezéseket ellenőriznek. “Rengeteg olyan veszélyes terméket találunk meg, amik valódi egészségkárosító hatást jelentenek a fogyasztók számára” - szögezte le.

A fogyasztóvédelmi szakember kitért arra, hogy kiemelt kormányzati célkitűzés az árrésstop ellenőrzése, amelyet nemrég kiegészítettek a drogériák ellenőrzésével. Kijelentette: folyamatosan ellenőrzik a kereskedelmi egységeket, már jóval több mint száz helyszíni ellenőrzést folytattak le, de online is aktívan tevékenykednek. "A jövőben is mindent meg fogunk tenni azért, hogy szolgáljuk a fogyasztók érdekeit" - zárta beszédét a főosztályvezető.

A Fogyasztóvédelem – fogyasztóvédelmi jog című kiadvány “A kormányhivatal fogyasztóvédelmi szerepe, a fogyasztóvédelmi hatóság közgazdaságtani vonatkozásai“ című fejezete letölthető az alábbi hivatkozásra kattintva.