Karácsonyi fogyasztóvédelmi tanácsok

2025.12.09. 10:25 | Pest Vármegyei Kormányhivatal

A karácsonyi időszak a családok számára az egyik legfontosabb ünnep, amelyhez számtalan előkészület, ajándékvásárlás és ünnepi teendő kapcsolódik. Ilyenkor sokan élnek az online vásárlás kényelmével, hiszen időt és energiát spórolhatnak meg vele. Az elmúlt évek során az online kereskedelem rohamosan fejlődött, és ma már emberek milliói vásárolnak nap mint nap az interneten.

 

Az online vásárlás előnyei és veszélyei

Az internetes vásárlás kényelmes, néhány kattintással rendelhetünk ajándékokat otthonunkból, elkerülve a hosszú sorokat és a karácsonyi tömeget. Azonban a gyorsaság és kényelem mellett számos kockázatot is rejt magában, mivel a vásárló és az eladó között nincs közvetlen kapcsolat. Ez gyakran információs asszimetriához vezet, azaz a vásárló sokszor kevesebb információval rendelkezik mint az eladó.

A Pest Vármegyei Kormányhivatal tapasztalatai szerint az online vásárlásokkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma folyamatosan növekszik. Ennek egyik oka, hogy egyre több, korábban kevésbé tapasztalt vásárló is megjelenik az online térben, beleértve az idősebb korosztályt is.

Hogyan védekezhetünk a csapdák ellen?

Az első és legfontosabb lépés, hogy mindig alaposan tájékozódjunk a webáruházról, ahonnan vásárolni szeretnénk. Javasolt átolvasni az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF), és meggyőződni arról, hogy az üzlet megbízható, tudjuk, hogy kitől rendelünk. Ez a dokumentum tartalmazza többek között az elállási jogra vonatkozó szabályokat, és fontos, hogy rendelés előtt tudjuk, hová kell visszaküldeni a terméket, ha valami nem stimmel.

Érdemes továbbá más vásárlók véleményeit is elolvasni az interneten. Fontos megjegyezni, hogy egy magyar nyelvű weboldal nem feltétlenül jelenti azt, hogy a kereskedő is magyar.

Karácsonyi kitelepülések és akciók ellenőrzése

Az ünnepi időszakban a vásárlók különösen érzékenyek az akciókra, hiszen sokan kifejezetten az ilyen kedvezményeket keresik. A Pest Vármegyei Kormányhivatal rendszeresen ellenőrzi az ünnepi kitelepüléseken és áruházakban kínált akciós termékeket, hogy kiszűrjék az árfeltüntetési és áralkalmazási szabálytalanságokat. Az új szabályok szerint „akció” meghirdetésekor mindig fel kell tüntetni a korábbi árat is, amely az elmúlt harminc nap legalacsonyabb árát jelenti.

A hatóságok folyamatos jelenléte elősegíti, hogy a kereskedők betartsák a szabályokat, és a vásárlók érdekei megfelelően védje.

Ha vásárlás során szabálytalanságot vagy megtévesztést tapasztalunk, érdemes azonnal bejelentést tenni a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi hatóságainál az alábbiak szerint:

Pest vármegye területén észlelt jogsértés esetén a bejelentés megtétele történhet személyesen a Pest Vármegyei Kormányhivatal ügyfélszolgálatán, vagy bármely kormányablakban, írásban postai (1072 Budapest, Nagy Diófa u.10-12.) vagy elektronikus úton (https://epapir.gov.hu, https://magyarorszag.hu), illetve e-mailben (fogyved@pest.gov.hu). A többi vármegyei kormányhivatal elérhetőségeiről bővebben a https://kormanyhivatalok.hu weboldalon tájékozódhatunk.

Fontos, hogy a vásárlók tisztában legyenek jogaikkal, és ha szükséges, kérjék a hatóságok segítségét.

Jogérvényesítés hibátlan, vagy hibás termék esetében

Fontos tisztázni, hogy a fogyasztóvédelmi jogszabályok fogyasztó alatt kizárólag természetes személyt értenek, így ha céges számlát kérünk vásárláskor, akkor a vásárlásra már nem vonatkoznak a fogyasztókat megillető jogok.

A hatályos jogszabályok alapján az e-kereskedőknek a fogyasztók számára biztosítani kell az indokolás nélküli elállási jogot. Ez a jog megillet minden olyan természetes személyt, aki például az interneten keresztül vásárolt. Abban az esetben tehát, ha az ajándékba kapott/vásárolt termék nem tetszik, vagy mégsincs rá szükség, nem feltétel, hogy a termék hibás legyen, a fogyasztó elállhat a vásárlástól a termék átvételétől számított 14 naptári napon belül, több termékből álló rendelés esetén az utolsó termék átvételétől számít a 14 nap. Sőt a vásárlónak meg sem kell várnia a kiszállítást, a termék átvétele előtt is meggondolhatja magát.

Természetesen nem minden, interneten árusított termék vásárlásakor élhetünk az elállási jogunkkal. Ilyenek például ha filmet, zenét,vagy számítógépes programot rendeltünk meg, és kiszállítás után a zárt csomagolást már felbontottuk. Amennyiben digitális adattartalmat töltöttünk le és azt a vállalkozás a kifejezett, előzetes beleegyezésünkkel tette lehetővé, szintén nem élhetünk az elállás jogával, ha beleegyezésünkkel egyidejűleg nyilatkoztunk e tény tudomásul vételéről.

Nem lehetséges az elállás akkor sem, ha olyan zárt csomagolású terméket vásároltunk, amely az átadást követő felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okból nem küldhető vissza (például: borotva, elektromos fogkefe, fehérnemű stb.). Természeténél fogva a romlandó, vagy minőségüket rövid ideig megőrző élelmiszerek esetében sem lehetséges az indokolás nélküli elállás, továbbá a nem előre gyártott, hanem egyedi paraméterek alapján létrehozott termékek esetében sem, melyet kifejezetten a vásárló személyére szabtak, vagy az ő kérésére állítottak elő. (Például nyomtatott pólók, egyedi feliratos bögrék.)

Számos szolgáltatás vásárlásakor szintén nem élhetünk az elállási joggal, például vonat-, busz- vagy repülőjegy vásárlás, szállodai foglalás, koncertre, sporteseményre, kiállításra, színházba vásárolt jegy, vagy online szerencsejáték esetében.

Amennyiben a termék kipróbálásakor kiderül, hogy az nem működik megfelelően, a fogyasztó az online vásárlás esetén is élhet a hibás teljesítésből eredő ún. szavatossági-jótállási jogaival, a terméktől függően a vásárlástól számított két éven belül, vagy tartós fogyasztási cikk esetén a 10 000 forintot elérő, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két éven belül, míg 250 000 forint eladási ár felett három éven belül.

Ennek keretében elsősorban a termék kijavítását, vagy kicserélését, másodsorban árleszállítást vagy a termék vételárának visszafizetését kérhetjük. Az igényérvényesítéshez tartós fogyasztási cikk esetén a jótállási jegy, ennek hiányában a nyugta, számla szükséges. Egyéb árucikk esetén a vásárlást igazoló nyugta/számla a feltétele az igényérvényesítésnek, ezért azt mindig őrizzük meg!

Az online vásárlás kényelmes, de fokozott körültekintést igényel. Ha betartjuk a fent említett alapvető óvintézkedéseket, biztonságosan élvezhetjük a karácsonyi ünnepekhez kapcsolódó ajándékvásárlás örömeit.

 

Forrás: Pest Vármegyei Kormányhivatal