A fogyasztók magánszférájának védelme érdekében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (a továbbiakban: NMHH) 2021. december 1-jétől – egy ingyenes, állam által hitelesített, könnyen kezelhető szoftver segítségével – biztosítja az adathordozókon tárolt információk végleges törlését.

Jogszabályi háttér
Az adatok végleges hozzáférhetetlenné tételét lehetővé tevő alkalmazás biztosításával kapcsolatos eljárási szabályok meghatározásáról szóló 726/2020. (XII. 31.) Korm. rendelet értelmében minden magyarországi székhellyel vagy telephellyel rendelkező természetes vagy jogi személy, aki kereskedelmi tevékenysége során tartós adathordozót értékesít, a vásárlást igazoló számviteli bizonylattal és jótállási jeggyel együtt köteles egy – a jogszabály által meghatározott, egyszeri adattörlést lehetővé tevő – Címkét átadni a vásárló részére. A Címke egy 2x3 centiméteres, lekaparható réteggel eltakart, 6 nagybetűből és számból álló kódot tartalmazó öntapadó matrica.

A szolgáltatás megvalósulási formája
A szolgáltatást azok a fogyasztók vehetik igénybe, akik november 30-a után új vagy használt laptopot, notebookot, tabletet, PC-t, desktopot, pendrive-ot, érintőképes mobiltelefont, illetve külső vagy belső nem felejtő adattárolót (HDD, SSD, NVME) vásárolnak. Az új megoldás főként akkor tesz jó szolgálatot, ha az eszköztől gazdája megválna, és nem akarja, hogy az új tulajdonos hozzáférjen a rajta tárolt személyes adatokhoz, videókhoz, dokumentumokhoz vagy bármilyen egyéb tartalomhoz.

A számlához kapott Címke segítségével tetszőleges időben, egy alkalommal végezhető el a végleges adattörlés úgy, hogy az eszközt – akár egy külön számítógépen – tulajdonosa csatlakoztatja az NMHH honlapján (https://nmhh.hu/) elérhető informatikai programhoz, majd a kód felhasználásával elvégzi a törlést. A műveletet követően a felhasználó a megadott e-mail címére hivatalos értesítést is kap a sikeres törlésről.

Részletes információ a címkékkel kapcsolatos tudnivalókról: https://nmhh.hu/veglegestorles.

A Címkék kereskedőkhöz való eljuttatása
A Címkéket a kereskedők a székhelyük vagy telephelyük szerint illetékes járási hivatalban vehetik át.
A kereskedők vámtarifaszám szerint csoportosítva kötelesek a fogyasztónak átadott Címke sorszámát, valamint a fogyasztónak történő átadás dátumát nyilvántartani.

A kereskedők kereskedelmi tevékenység végzésére való jogosultságának igazolását – a kereskedelmi tevékenység végzésére jogosító okirat a jegyzőtől kapott működési engedély vagy igazolás – az átadás-átvétel során a járási hivatal munkatársa számára be kell mutatni.
Címke átvételére csak a cégjegyzésre jogosult vezető, vagy annak meghatalmazottja jogosult.
A Címkék átvételéhez szükséges iratok: aláírási címpéldány/általános meghatalmazás és bélyegző.

A Címkék átvételéve kapcsolatos legfontosabb tudnivalók az egyes járási hivatalok hatósági osztályainak honlapján találhatók:

ASZÓDI JÁRÁSI HIVATAL
BUDAKESZI JÁRÁSI HIVATAL
CEGLÉDI JÁRÁSI HIVATAL
DABASI JÁRÁSI HIVATAL
DUNAKESZI JÁRÁSI HIVATAL
ÉRDI JÁRÁSI HIVATAL
GÖDÖLLŐI JÁRÁSI HIVATAL
GYÁLI JÁRÁSI HIVATAL
MONORI JÁRÁSI HIVATAL
NAGYKÁTAI JÁRÁSI HIVATAL
NAGYKŐRÖSI JÁRÁSI HIVATAL
PILISVÖRÖSVÁRI JÁRÁSI HIVATAL
RÁCKEVEI JÁRÁSI HIVATAL
SZENTENDREI JÁRÁSI HIVATAL
SZIGETSZENTMIKLÓSI JÁRÁSI HIVATAL
SZOBI JÁRÁSI HIVATAL
VÁCI JÁRÁSI HIVATAL
VECSÉSI JÁRÁSI HIVATAL