Jegyzőknek tartott szakmai értekezletet a kormányhivatal
Jegyzők és aljegyzők részére tartott szakmai értekezletet november 26-án a Vas Vármegyei Kormányhivatal a Vármegyeháza Dísztermében. A konzultáción számos aktuális témát érintettek.
Dr. Orbán István, a Vas Vármegyei Kormányhivatal főigazgatója nyitotta meg a jegyzők és aljegyzők értekezletét. Köszöntőjében hangsúlyozta, hogy az önkormányzatoknak és a jegyzőknek is kiemelt szerepük van az értekezleten érintett témák területén. Együttműködést, körültekintést és nyitott szemeket kért a tisztségviselőktől, ugyanakkor támogatásáról biztosította őket a felmerülő kérdések megválaszolása és megoldása tekintetében.
Az első napirendi pontban Kard Enikő, a foglalkoztatás-felügyeleti és munkavédelmi osztály osztályvezetője a következő évre tervezett munkavédelmi hatósági ellenőrzésekről, a vizsgálat menetéről, illetve a kapcsolódó jogszabályi háttérről adott tájékoztatást a résztvevőknek. Elmondta, hogy az országos tervekhez csatlakozva 2025 májusában ellenőrzést folytatnak le a vármegyei előadóművészeti szervezeteknél, ahol kiemelt figyelmet fordítanak a színházak, művelődési házak munkavédelmi megfelelőségi vizsgálatára. A jövő év második félévében ellenőrizni fogják az önkormányzati munkavégzés során előírt védő- és biztonsági felszerelések meglétét, használatát, illetve a munkavédelmi dokumentáció meglétét és megfelelőségét. Ugyanakkor kiemelte: a cél nem a bírságolás, hanem a biztonságos munkavégzés érdekében a hiányosságok megszüntetése, ezért az önkormányzati foglalkoztatók előzetes felkészülése érdekében 2025 áprilisában Nyílt Napot szervez a hatóság, ahol a célvizsgálatok során ellenőrizendő komplex szempontrendszert részletesen ismertetik majd.
Kép
|
Kép
|
A következőkben pedig a szórakoztatási célú sporteszközök és játszótéri eszközök üzemeltetésére vonatkozó szabályokról hallhattak tájékoztatót a résztvevők. Dosztánné dr. Császár Eszter, a kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztályának vezetője szólt azokról a kötelezettségekről, amelyek a játszóterek, kondiparkok üzemeltetőjét terhelik. Kitért arra, hogy a korábbi szabályozással ellentétben háromévente köteles az üzemeltető gondoskodni a játszótéri eszközök kijelölt szervezet (szakértő) általi felülvizsgálatáról és a nem megfelelőnek ítélt eszközök javításáról vagy elbontásról. Kiemelte az üzemeltető nyilvántartás-vezetési kötelezettségét, felhívta a figyelmet az információs táblák kihelyezésére, valamint arról is tájékoztatta a jegyzőket, milyen jogsértések milyen szankciókat vonhatnak maguk után.
Harmadik napirendi pontban Csiszár Zoltán, állatvédelmi szakügyintéző tartott előadást az önkormányzatok és a jegyzők ebrendészeti és állatvédelmi feladatairól. Kiemelte, hogy települési szinten – saját hatáskörén belül – a jegyző az állatvédelmi hatóság, így a tisztségviselőnek feladatai vannak az ebösszeírás és az állatvédelem területén is. Az ebösszeírás remek lehetőség, hogy az illetékességi területükön az illegális kutyaszaporítókat észleljék. Kiemelte, hogy ha a jegyző bejelentést kap arról, hogy egy állatot nem a „jó gazda gondosságával” tartanak, köteles haladéktalanul eljárni. Szólt továbbá arról is, hogy az állatvédelmi törvény értelmében a kóbor állatok befogása, illetve az ebrendészeti tevékenység kötelező önkormányzati feladat.
A gyermekvédelem aktuális kérdéseiről Dr. Bozzay Ágnes, a hatósági főosztály főosztályvezetője adott tájékoztatást az értekezlet résztvevőinek. A következő időszak kiemelt céljaként tűzte ki a jelzőrendszer „újragombolását”, egyúttal tájékoztatást nyújtott a jogszabályváltozások okán szükséges intézkedésekről. Kiemelte az együttműködés jelentőségét a jelzőrendszer tagjai és a gyermekjóléti szolgálat szakemberei között, támogatásáról biztosította a jegyzőket, ugyanakkor gondos odafigyelést kért a részükről, hiszen egy időben érkező jelzéssel, egy jó irányba való tereléssel könnyebb segíteni egy családnak.
Végül Csermelyi Andrea állami főépítész azokról az építésügyi jogszabályi változásokról tartott előadást, amelyek az önkormányzatokat is érintik. Szólt a 2024. október 1-jét követő legfrissebb módosításokról, a várható további változásokról, a vonatkozó alapelvekről, de mindemellett ismertette az önkormányzat építésügyi feladataira, az önkormányzati főépítész alkalmazására, foglalkoztatási feltételeire és feladataira vonatkozó előírásokat is.
Az értekezlet a felvetődött kérdések megválaszolásával zárult.