Automatizált raktárcsarnokot avattak a Flex zalaegerszegi gyárában
A Flex Zala Automotive gyáregységben, a világon egyedülálló, szinte teljes egészében automatizált raktárcsarnokot adtak át 2022. július 15-én, pénteken. Az avatóünnepségen beszédet mondott Lázár János építési és beruházási miniszter, aki nem csak a megye legnagyobb munkaadójának, de Zalaegerszeg város vezetésének is köszönetet mondott a hazai ipar fejlesztésének támogatásáért. Az eseményen részt vett dr. Sifter Rózsa kormánymegbízott asszony is.
A Flex hét városban van jelen Magyarországon. Zalaegerszegen 1994 óta működik, ahol 4000 dolgozót foglalkoztat. Az autóalkatrészek előállításával foglalkozó egységben 2021 májusában kezdtek logisztikai kapacitást növelni. A világviszonylatban is egyedülállónak számító, mintegy 2 milliárdos beruházás 41 százalékban magyar állami támogatással valósult meg. Az új raktár 19 energiatakarékos robot működésével automatizálja a folyamatokat. Az 5,4 méter magas, három zónára osztott csarnok 1800 négyzetméteren terül el, 1512 raklap és 26 000 tároló doboz befogadására alkalmas. A helykihasználásnak köszönhetően az épület négyszer nagyobb kapacitással rendelkezik azonos területen, mint a hagyományos raktárak.
A vállalat alelnöke, Jean-Francois Zoeller elmondta, hogy a hazánkban 28 éve jelen lévő Flex a magyarországi vállalkozások közt a tizedik legnagyobb, 1,8 millió eurós értéket képviselve. Az üzleti környezet és a magyar kormány támogatása révén 3-5 év alatt szeretnék megduplázni az elektronizált- és önvezető autógyártáshoz szükséges termékeket előállító gyártóhelyeket és a cég bevételét. Az alelnök bázisnak tekinti Zalaegerszeget és számít a magasan kvalifikált műszaki munkaerőre.
Péter Ágota, a Flex magyarországi alelnöke beszámolt az elmúlt egy év munkájáról, a cég növekedési stratégiájáról, a raktározási csúcstechnológiáról, az 1994 óta töretlenül gyümölcsöző együttműködésről, amely a nemzetközi nagyvállalatot Zalaegerszeghez köti. Szólt arról is, hogy a világjárvány alatt is sikerült megőrizni az itteni munkahelyeket, miközben 45 milliárd forintot fordítottak az infrastruktúra, a technológia, az automatizáció és a szakképzés fejlesztésére. A mostani beruházás révén 120 új, köztük 90 magasan képzett pozíciót jelentő munkahely jött létre. Megtudhattuk azt is, hogy lezajlott a próbagyártása, illetve és a töréstesztje annak az önvezető autókat vezérlő, komplex computer-elemnek is, amely teljes egészében magyar fejlesztésű és ebben a minőségében az első a vállalat életében. A 2023-ban New York és Berlin utcáin futó robottaxikat vezérlő egység Zalaegerszegről fog kikerülni – mondta Péter Ágota.
Az automatizált raktárat annak vezetője, Bekk Róbert egy kisfilm segítségével mutatta be, hangsúlyozva: már nem az ember megy az áruhoz, hanem az áru megy az emberhez.
Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere köszönetet mondott a város gazdasági fejlesztése szempontjából fontos vállalkozásnak, amely a legnagyobb adózó, a legtöbb embert foglalkoztató, mindemellett a közösség önzetlen támogatásában is élen járó cég. Az önkormányzat a közlekedési infrastruktúra javításával járul hozzá a Flex-ben dolgozók életminőségéhez. Vigh László országgyűlési képviselő Zalaegerszeg ipari fejlődését emelte ki. Elmondta, hogy a járműipari tesztpálya egyéb, külföldi vállalkozásokat vonz Zalaegerszegre. Zala köszöni a bizalmat, – mondta a képviselő – ami felelősség és kötelezettség is egyben.
Lázár János, az Építési és Beruházási Minisztérium vezetője szintén gratulált ahhoz, hogy a Flex a magyar kormány támogatását, az adófizetők pénzét eredményesen fekteti be, külön kiemelve Péter Ágota munkáját. A városvezetésnek pedig a hazai ipari fejlődéshez való hozzájárulást és a források hatékony felhasználását köszönte meg. A kormány a vidéki városokra, mint központokra tekint a gazdaságfejlesztés terén, nemcsak Budapestre helyezi a hangsúlyt – mondta.
A miniszter azt is hozzátette: 2015-ben mintegy 250 milliárd forintos megállapodást kötött a kormány és Zalaegerszeg, ám a megváltozott körülmények és az orosz-ukrán háború arra kényszerítette a kabinetet, hogy felülvizsgáljon mintegy 10 000 milliárd forintnyi fejlesztési tervet. Ennek eredménye az a rossz hír, hogy felfüggesztették az M76-os 2x2 sávos autóút Fenékpuszta és Zalaegerszeg közötti, 38 kilométeres szakaszának megépítését és a megyét érintő, tervezett vasútfelújítást. Ezek a beruházások csak később valósulhatnak meg. A kormányzati támogatásokat ezentúl összekötik az ipari fejlesztésekkel. Ezzel együtt hangsúlyozta, hogy Magyarországot szuverén állammá tette a kormányzat gazdasági, ipari, élelmiszeripari értelemben, és szeretnék, ha Közép-Európa legerősebb országává válna. Válság, recesszió idején kell a jövőbe fektetni, beruházni, a nehézségeket lehetőségnek tekinteni – zárta szavait az avatón Lázár János.