Csütörtöktől szünetel az Európai Egészségbiztosítási Kártyával kapcsolatos ügyintézés

Csütörtök (2024. október 17.) 17.00 órától hétfő (október 21.) 07.00 óráig karbantartás miatt szünetel az Európai Egészségbiztosítási Kártyával kapcsolatos ügyintézés.

Szíves megértésüket és türelmüket köszönjük!

Háromnapos közlekedésbiztonsági akciót tartottak Zala megyében

2022.05.26. 12:40 | Zala Vármegyei Kormányhivatal

A megvizsgált 359 járműből 148-nál találtak valamiféle hiányosságot a közlekedési hatóság szakemberei a 2022. május 10–12. között tartott műszaki közlekedésbiztonsági akció során. Bírságot azonban mindössze három esetben szabtak ki, a cél ugyanis nem a büntetés, hanem a figyelemfelhívás volt, valamint a közlekedés biztonságára veszélyt jelentő járművek kiszűrése a forgalomból.

Kép

A fenti címmel megjelent cikk a Zalai Hírlap 2022. május 26-án megjelent számában olvasható:

– Szerettünk volna képet kapni arról, milyen állapotú a megye személygépkocsi-állománya, ezért az akció során a 3,5 tonnánál kisebb járműveket ellenőriztük – bocsátja előre Tóth András, a Zala Megyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának főosztályvezetője. – Mindez azért különleges, mert közúti revízióink során alapvetően az áruszállításhoz kapcsolódó komplex vizsgálatokat hajtunk végre, ami a nehéz-tehergépkocsikat érinti a megye nagyobb tranzitútvonalain. Ezekben az esetekben a műszaki állapot mellett a vezetési időt, az árukísérő okmányokat, a rakományrögzítést és a szállított veszélyes anyagokat vizsgáljuk.

A május 10–12. közötti akció keretében a megye három városában – Zalaegerszegen, Nagykanizsán és Keszthelyen – összesen 359 járművet tereltek ki a forgalomból az ellenőrök, együttműködve a Zala Megyei Rendőr-főkapitánysággal.

A vizsgálathoz a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal mobil műszaki ellenőrző állomását vetették be, amely ugyanolyan lehetőségeket biztosít, mint a vizsgabázis.

– Mivel az ellenőrzések célja a nem megfelelő műszaki állapotú járművek kiszűrése volt, ezért jellemzően a korosabb és ránézésre is potenciálisan problémát jelentő gépkocsikat állítottuk meg, és 359-ből 148-nál találtunk hiányosságot. Ez azt mutatja, hogy jelentős számban vesznek részt a közúti közlekedésben olyan járművek, amelyek nincsenek megfelelő műszaki állapotban, s ezzel veszélyeztetik a közlekedők biztonságát – szögezi le Tóth András, hangsúlyozva: a gépkocsinak nemcsak a műszaki vizsgán kell megfelelnie, hanem valamennyi esetben, amikor részt vesz a forgalomban. Erről az autósok egy része hajlamos megfeledkezni, holott a KRESZ is előírja, hogy csak megfelelő műszaki állapotú járművel szabad közlekedni.

Éppen ezért az akciónak az is fontos célja volt, hogy felhívja a tulajdonosok figyelmét a jármű rendszeres műszaki ellenőrzésének fontosságára. A főosztályvezető szerint évente egyszer célszerű szervizben átnézetni az autót, és nem csak a kétévente esedékes műszaki vizsgára felkészíteni. A közlekedési hatóság a jármű rossz műszaki állapota miatt idén már több mint 50 járművet rendelt be soron kívüli műszaki vizsgára. S ez a szám évről évre növekvő tendenciát mutat.

Az akció során ugyanazt vizsgálták, mint a műszaki vizsgán, így az általános műszaki paraméterek (fék, kormány, világítás) mellett a gépkocsik környezetvédelmi állapotát is.

– Nem volt célunk a bírságolás, ám a közvetlen balesetveszélyt jelentő hibáknál természetesen intézkednünk kellett. Kevésbé veszélyes vagy környezetvédelmi állapottal összefüggő problémák esetén soron kívüli műszaki vizsgára rendeltük be a járművet. Amennyiben az üzembentartó addig kijavíttatja a hibát, akkor ez nem jár további költséggel. A forgalmi engedélyt 16 esetben kellett elvennünk, hiszen rossz fékkel például nem lehet továbbengedni a járművet, ahogy akkor sem, ha a gumiabronccsal vagy a futóművel van probléma. Az autót ez esetben csak hatósági műszaki vizsgát követően lehet újra forgalomba helyezni. Bírságot a halmozott hibák (fékprobléma, túlterhelt jármű) miatt három esetben kellett kiszabnunk és egy közigazgatási eljárás van folyamatban egy árufuvarozóval szemben – folytatja Tóth András. – A jellemzően kisebb hibáknál, összesen 122 esetben figyelmeztetést alkalmaztunk, például ha nem működött az ablaktörlő, kiégett az egyik lámpa vagy megrepedt a szélvédő. A problémát azonban a legközelebbi szervizben orvosolnia kellett az autósoknak, többeket meg is kértünk: ha végeztek a javítással, kanyarodjanak vissza, hogy ellenőrizhessük azt.

Jellemző probléma volt személygépkocsiknál a katalizátor hiánya, ami az öreg járművekre jellemző a költséges javíttatás miatt. Engedély nélkül átalakított, úgynevezett tuningjárművet hetet szűrtek ki a forgalomból, ezeket berendelték soron kívüli műszaki vizsgára, lehetőséget adva a tulajdonosnak arra, hogy szankció nélkül visszaalakítsa az autót. Ha ez nem történik meg, akkor elveszik, érvénytelenítik a forgalmi engedélyt.

– Nem nagy számban, de találkoztunk néhány olyan járművel is, amely egy hónapon belül vett részt műszaki vizsgán, és közlekedésre alkalmatlan állapotban volt. Ebben az esetben a tulajdonossal, üzembentartóval szemben alkalmazott szankciókon túl vizsgálat indul a vizsgáztatást végző szervizzel és az eljáró vizsgabiztossal szemben is, mivel alapos a gyanú arra, hogy a hiba fennállt már a műszaki vizsga időpontjában is – mutat rá a főosztályvezető. – Mivel az akció tapasztalatai szerint jelentős azon gépjárművek száma, amelyek nem megfelelő műszaki állapotban vesznek részt a forgalomban, a tervek szerint folytatjuk az ellenőrzést a megyében, nyomatékosan felhívva az autósok figyelmét, hogy nemcsak a műszaki vizsgára kell a gépkocsit felkészíteni, hanem (elsősorban) a biztonságos közlekedésre is.

Forrás: Zalai Hírlap, Zala Megyei Kormányhivatal