TIOP-3.3.1/A-12/2-2013-0011

TIOP-3.3.1/A-12/2 – A közszolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés megteremtése: akadálymentesítés

A kormány célja a szolgáltató közigazgatás megteremtése, amely lehetővé teszi a hatékony, gyors, egyszerű ügyintézést a lakóhelyhez közel, a járási hivatalokban, a kormányablakokban, valamint a kistelepüléseken települési ügysegédek útján.

A 2015. év végéig országszerte több mint 242 helyszínen fog működni kormányablak: járásszékhelyeken, kerületekben, megyei jogú városokban, jelentősebb településeken, egyes vasútállomásokon és bevásárlóközpontokban is. Jövő évben ez a szám is bővül, 2016-tól már 278 KAB lesz országszerte.

A kormányablakokban jelenleg 423 ügytípus intézhető, ez folyamatosan bővül, számuk 2016-ra akár 1000 fölé emelkedhet.

Középpontban az akadálymentesítés

A Kormány elkötelezett a közszolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása mellett, az EU irányelveivel is összhangban. Ezt hivatott megvalósítani a TIOP-3.3.1. projekt a kormányablakok akadálymentesítése révén.

Az akadálymentesítés olyan tudatos tevékenységek összefoglaló neve, melyek a különféle (fizikai, érzékszervi vagy értelmi) fogyatékossággal élők számára biztosítanak olyan körülményeket, amelyek lehetővé teszik számukra azon tevékenységek elvégzését, amelyben akadályoztatva vannak.

A projekt célja

A projekt célja az intézményrendszer teljes körű akadálymentesítése, ezáltal a nyújtott szolgáltatások minőségének javítása az igénybe vevők megfelelő ellátásának megteremtése érdekében. A fejlesztések közvetetten hozzájárulnak ahhoz, hogy az érintett intézmények célcsoportjához tartozó speciális és hátrányos helyzetű, sérülékeny társadalmi csoportok társadalmi aktivitása, életminősége javuljon, és a helyi közösségben való aktív részvétele növekedjen. A munkaerő-piaci és társadalmi integrációt segítő szolgáltatások fejlesztése, infrastrukturális feltételeinek megteremtése, javítása – az életminőség javítása mellett – az aktív álláskeresést és munkavállalást is segíti és támogatja.

A projekt keretében prioritást élvező akadálymentesítendő közszolgáltatások azok az ügyfélszolgálati pontok, ahol az ügyintézés koncentrált, nagy ügyfélforgalmat bonyolítanak, felkeresésük az ügyfél számára általában nem kikerülhető, illetve azok a területek, ahol a közszolgáltatás jellegéből adódóan az ügyfélkör jelentős részének az akadálymentes környezet alapvetően szükséges az igénybevétel lehetőségének biztosítására. A projekt keretében a kormányhivataloknak az ügyintézés a legáltalánosabb, az „egyablakos ügyintézés”-t megvalósító pontjainak akadálymentesítése történik meg, annak érdekében, hogy az ügyfelek számára az egyenlő esélyű hozzáférés megvalósulhasson.

Fő cél a fogyatékkal élők, továbbá az időskorú, járókerettel közlekedő, továbbá nagycsaládos, babakocsival közlekedő; mozgásukban vagy kommunikációjukban egyéb okból átmenetileg akadályozott emberek vagy gyermekek életminőségének javítása, a közszolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés megvalósítása útján. Jelen konstrukció a kormányhivatalok és az illetékességi területéhez tartozó, közszolgáltatást nyújtó és ügyfélforgalmat bonyolító szervezetek ügyfelek fogadására szolgáló tereinek komplex (fizikai és infokommunikációs) akadálymentességének megteremtése.

Célcsoportok

Fogyatékos személyek, valamint az időskorú, járókerettel közlekedő, nagycsaládos, babakocsival közlekedő; mozgásukban vagy kommunikációjukban egyéb okból (átmenetileg) akadályozott felnőttek és gyermekek.

A megvalósult fejlesztés tartalma

  • Az integrált szolgáltatást nyújtó, modern informatikai és infokommunikációs eszközökkel felszerelt kormányablakokban egy helyen, gyorsan és hatékonyan, több mint négyszáz ügykörhöz tartozó ügyet tudnak intézni az állampolgárok.
  • Az akadálymentesített környezetben az ügyfelek egyenlő eséllyel érik el a kormányablak által nyújtott szolgáltatásokat. Mozgáskorlátozottak, siketek és nagyothallók, vakok és gyengénlátók is a modern technika alkalmazásával megfelelő segítséget kapnak a kormányablak ügyintézőktől.
  • Az akadálymentesített parkoló, rámpa, mozgáskorlátozottak részére kialakított mellékhelyiség, vezetősáv, hangostérkép, indukciós hurok segíti a kerekes székkel érkező, fogyatékossággal élő személyeket, valamint az időskorúakat.
  • Az akadálymentesítés a babakocsival érkező kisgyermekeseknek is megkönnyíti a kormányablak megközelítését. A családbarát környezethez játszósarok, valamint pelenkázó is hozzájárul, biztosítva ezzel a kisgyermekesek számára is a nyugodt légkört az ügyintézés alatt.
  • A vakok és gyengén látók részére az aljzaton elhelyezett vezetősáv könnyíti meg az épületen belüli tájékozódást, a sorszámhúzó gép hangmodullal van felszerelt, a nyomógombok mellett a feliratok Braille-írással is megtalálhatók.
  • A siketek és nagyothallók részére indukciós hurok került beépítésre, ennek helyét piktogram jelöli, így a hallássérült személy a munkaállomásnál át tudja állítani a hallókészülékét az induktív jelek fogadására.
  • Az ügyfél korszerű, érintőképernyős sorszámkiadó automata segítségével választhatja ki az intézni kívánt ügyet, az ügyintéző pedig egy tablet segítségével tudja az ügyfeleket szólítani. Az ügyfélváróban található az ügyfélterminál (öninformációs kioszk), melynek segítségével az ügyfél saját maga szerezhet be információkat (pl.: nem hiteles tulajdoni lap másolat megtekintése), vagy akár elkészítheti kérelmét a beépített klaviatúra segítségével.