Földhivatali Tájékoztató

Ingatlan-nyilvántartási szakterület feladatai
•    A tulajdoni lapot érintő bejegyzett jogok, feljegyzett tények tekintetében történt ügyek intézése, a nyilvántartott adatokban változás vezetése kivétel: az ingatlan címe  és változásának vezetése.
•    Az ingatlan-nyilvántartási eljárás  kérelemre, megkeresésre, jogszabályban meghatározott esetekben hivatalból történik. A nyilvántartást minden földhivatalban számítógépen vezetik.
•    A változásvezetés során, a tulajdoni lapon történt bejegyzésről (törlésről) - azaz az ingatlanhoz fűződő jogok, tények, adatok megváltoztatásáról határozattal értesíti az ügyfelet.
•    A bejelentett változások alapján, a tulajdoni lapon szereplő személyi és cégadatok karbantartása.
•    Adatszolgáltatás az ingatlan-nyilvántartási adatokról a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően. 


Földmérési szakterület feladatai
•    Alapfeladata az ingatlan-nyilvántartást érintő földmérési feladatok ellátása, elsősorban az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázist érintő változások előzetes és végleges vezetése.
•    Adatszolgáltatás az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisból, vízszintes és magassági alappontokról
•    Kiemelt hatósági feladata a földmérő vállalkozások által készített, az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis tartalmát érintő földmérési munkák vizsgálata és záradékolása.
•    Részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetése körében felmerülő földmérési feladatok
•    Földmérési tárgyú kérelmek, panaszok kivizsgálása
•    Telekalakítási engedélyezési eljárás, egyesített telekalakítási engedélyezési eljárás lefolytatása


Földügyi szakterület feladatai
•    Munkája során elsődleges feladata a termőföld minősítése, védelme, a termőföld rendeltetésszerű használatának hatósági ellenőrzése, más célú hasznosítás engedélyezése és az engedély nélküli hasznosítás felderítése és szankcionálása
•    Földhasználati-nyilvántartás vezetése
•    Művelési ágban végrehajtott változások ellenőrzése
•    Talajosztályozási térképek vezetése
•    Adatszolgáltatás a termőföldek művelési ágáról, minőségi osztályáról
•    Parlagfű elleni közérdekű védekezés körében külterületi ingatlanok helyszíni ellenőrzése
•    Földhasználati szerződések hatósági jóváhagyására irányuló eljárás lefolytatása. A földművesek, mezőgazdasági termelőszervezetek és mezőgazdasági üzemközpontok nyilvántartásának vezetése
•    Termőföld szerződések hatósági jóváhagyására irányuló eljárás  lefolytatása.
•    A Nemzeti Földalapba tartozó föld árverésen történő megszerzéséhez szükséges hatósági bizonyítvány kiadása


Ügyfélszolgálat feladatai:
mindhárom szakterület vonatkozásában - a beadványok átvétele, az ügyfelek részére történő adatszolgáltatás.
Igazgatási szolgáltatási díj fizetése
A földhivatali eljárási díjak (tulajdoni lap-másolat, ingatlan-nyilvántartási eljárás, földmérési és térképészeti szolgáltatás igazgatási szolgáltatási díjai)  befizetése elektronikus úton, banki átutalással is teljesíthető a Fejér Vármegyei Kormányhivatal  MÁK 10029008-00302649-00000000 számú számlája  javára.  Az átutalás közlemény rovatában kérjük hivatkozni a beadvány iktatószámára, vagy ha az nem ismert, akkor a beadvánnyal érintett ingatlan tekintetében a település nevének, fekvésének (külterület/belterület/zártkert) és a helyrajzi számának megjelölésével.  A befizetés megtörténtét e-mailben, vagy postai úton igazolni kell.
 
A Földügyi Szakigazgatás hivatalos honlapjáról az ingatlan adatai, az elektronikusan hiteles tulajdoni lap másolat és az elektronikusan hiteles térképmásolat, sorban állás nélkül, bárhonnan, bármelyik magyarországi ingatlanról, ügyfélkapus regisztrációval rendelkezők részére a település, helyrajzi szám vagy az ingatlan címének pontos ismeretével otthonról elektronikusan, közvetlenül is beszerezhető a hét minden napján, a nap 24 órájában. Az ügyintézés nagyon egyszerű: az ügyfélkapuval és TakarNet előfizetéssel rendelkezők a Földhivatali Portál weboldalán a www.foldhivatal.hu-n a Földhivatal Online ikont kiválasztva az ügyfélkapus azonosítók (felhasználó név és jelszó) magadását követően, havi 20 alkalommal ingyenesen lekérhetőek és letölthetőek a tulajdoni lap I. része, amely az ingatlan adatait tartalmazza, továbbá évente két alkalommal ingyenesen lekérhető az ingatlan elektronikusan hiteles tulajdoni lapja. (A harmadik alkalom már díjköteles lesz).  Az elektronikusan hiteles térképmásolat lekérdezése interneten keresztül bankkártyás elektronikus fizetéssel vehető igénybe. A társasházi adatok lekérdezésének lehetősége, ugyancsak ingyenes.
További bővebb információ és a földhivatali ügyek intézéséhez szükséges nyomtatványok, az illetékességi területi térképek, az ingatlan-nyilvántartási eljárási díjak a Földügyi Szakigazgatás hivatalos honlapján
a Földhivatali Portál oldalán találhatók.