Tisztelt Ügyfeleink!
A hatóság a telefonos elérhetőséget ügyfélfogadási időben tudja biztosítani.
Szíves megértésüket és türelmüket köszönjük.
Az ügyintézést segítő főbb tudnivalók
Az építésügyi hatóság és az örökségvédelmi hatóság eljárásait az építésügyi és örökségvédelmi hatósági eljárások elektronikus lefolytatását támogató dokumentációs rendszerben (ÉTDR) folytatja le.
Kérelemre induló eljárás esetén a kérelem az ÉTDR-en keresztül vagy személyesen, elektronikus adathordozón terjeszthető elő. Az engedély iránti kérelmet mellékleteivel egy időben kell benyújtani. Az építészeti-műszaki dokumentációt kizárólag elektronikus formában, adathordozón vagy az ÉTDR-be való feltöltéssel lehet benyújtani.
Az ÉTDR használatához a kérelmezőnek a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény (Dáptv.) szerinti elektronikus azonosítási szolgáltatással történő azonosítás alapján az ÉTDR-ben felhasználói fiókot kell létrehoznia.
A kérelem benyújtásához be kell jelentkezni az ÉTDR központi elektronikus rendszerébe (https://www.e-epites.hu/etdr). Az ÉTDR nyitó oldalán az elektronikus kérelem benyújtáshoz a „Belépés ügyfélkapuval” lehetőséget kell választani.
Az ÉTDR-be első alkalommal belépő ügyfélnek ezután egy regisztrációs folyamaton kell végigmennie, amely személyes adatainak kitöltésével és felhasználói minőségének (regisztráció kérelmezőként) megjelölésével történik.
A kérelem elektronikus adathordozón személyesen a területileg illetékes építésügyi hatóságnál (fővárosi/vármegyei kormányhivatalnál) és a http://kormanyablak.hu/hu/kormanyablakok weboldalon felsorolt Kormányablakoknál (együtt: ügyintézési pontokon) nyújtható be. Az ügyintézési pontokon a kérelmet és mellékleteit elektronikus formában (CD, pendrive) kell a feltöltés idejére átadni az ügyintézőnek, aki az ügyfél azonosítása után feltölti a kérelmet és annak mellékleteit az elektronikus ügyintézési rendszerbe (ÉTDR) és a benyújtásról igazolást állít ki (Ügyféli beadvány kivonata).
Iratmásolat kiadása, iratbetekintés
Az eljáró hatóság az ÉTDR-ből iratot az ügyfélnek minősülő személy vagy az építmény tulajdonosa (illetve annak meghatalmazottja) részére adhat ki, az általános közigazgatási rendtartás és a magyar építészetről törvény szabályai szerint. Az építmény tulajdonosa kizárólag a tulajdonában álló építményre vonatkozóan igényelhet adatot.
A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény alapján az építészeti alkotás és annak terve, valamint az épületegyüttes, illetve a városépítészeti együttes terve szerzői jogvédelem alatt áll. A szerző kizárólagos joga, hogy a művét többszörözze (másolatkészítés) vagy, hogy erre másnak engedélyt adjon.
A hatósági ügyirat részét képező építészeti-műszaki dokumentáció tervlapjainak az épület belső kialakítására vonatkozó részeibe kizárólag az építési tevékenységgel érintett telek, építmény, építményrész tulajdonosa és haszonélvezője tekinthet bele. Ez alól kivételt képeznek a közhasználatú építmények építészeti-műszaki dokumentációinak azon részei, amelyek a közfeladat ellátását biztosító építményrészekre vonatkoznak.
A kérelmet ügyfélkapun vagy postai úton (több kérelmező esetén egy személy meghatalmazása útján) lehet előterjeszteni, az alábbiak szerint:
1. JOGI SZEMÉLY és JOGI SZEMÉLYISÉGGEL NEM RENDELKEZŐ SZERVEZET esetén:
Elektronikus kapcsolatfelvételre, azonosítást követően az adott szervezet Cégkapuján keresztül van lehetőség e-papír (https://epapir.gov.hu/) előterjesztésével a kormányhivatal Hivatali Kapujára.
2. TERMÉSZETES SZEMÉLY és EGYÉNI VÁLLALKOZÓ esetén:
Elektronikus kapcsolatfelvételre, azonosítást követően saját Ügyfélkapun keresztül van lehetőség e-papír (https://epapir.gov.hu/) előterjesztésével a kormányhivatal Hivatali Kapujára.
3. TÁRSASHÁZAK esetén:
Ha a közös képviselő jogi személy, akkor az 1. pontban leírtak szerint, ha magánszemély vagy egyéni vállalkozó, akkor a 2. pontban meghatározottak szerint kell eljárni.
A települési önkormányzat építésügyi feladatai
Az építés helyi rendjének biztosítása érdekében a települési önkormányzat az általános településrendezési követelményeknek megfelelően, illetve az azokban megengedett eltérésekkel a település közigazgatási területének felhasználásával és beépítésével, a településkép védelmével, továbbá a környezet természeti, táji és épített értékeinek védelmével kapcsolatos, a telkekhez fűződő sajátos helyi követelményeket, jogokat és kötelezettségeket helyi építési szabályzatban állapítja meg.
A települési önkormányzat gondoskodik az egyes ingatlanokkal kapcsolatos településrendezési követelményekkel kapcsolatos tájékoztatásról (a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 81. § (10) bekezdése).
Az építésügyi hatósági eljárással kapcsolatos előzetes tájékoztatás
A hatósági döntést igénylő kérdések – pl. felépíthető-e a telken egy adott épület, adható-e engedély a konkrét építési tevékenységre – kifejezetten magának a hatósági engedélyezési eljárásnak a tárgya, azok jelentősen meghaladják az előzetesen adható tájékoztatás kereteit.
Egyéb tájékoztatás
Az építmények szabályos elhelyezésével összefüggő, további kérdések – pl. építhető-e a telken bizonyos méretű épület, az épületet pontosan hova lehet helyezni, mekkora a tűztávolság, telepítési távolság, nyitható-e ablak az adott helyen, stb. – az építési beruházás előkészítése, illetve a tervezési folyamat során eldöntendő kérdések, így azokra a közreműködő építész-műszaki tervező ad választ.
Telekalakítás
A telekalakítási eljárást az ingatlan fekvése szerint illetékes telekalakítási hatóság folytatja le (Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal Földhivatali Főosztálya).
A telekalakítással kapcsolatos településrendezési követelmények a helyi építési szabályzatban kerülnek meghatározásra. A települési önkormányzat gondoskodik az egyes ingatlanokkal kapcsolatos településrendezési követelményekkel kapcsolatos tájékoztatásról.
A telekalakítási engedélyezési eljárásokban a településrendezési és építési követelményeknek való megfelelést az eljáró telekalakítási hatóság szakkérdésként – a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal Állami Főépítészi Irodájának közreműködésével – vizsgálja.
Rendeltetésváltoztatás
Az önkormányzat településképi bejelentési eljárást köteles lefolytatni az építmények rendeltetésének megváltoztatása – így az önálló rendeltetési egység rendeltetésének módosítása vagy az építmény rendeltetési egységei számának megváltozása – esetén, az országos és a helyi építési követelmények érvényesítése érdekében (a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 46. § (1) bekezdése).
Rendeltetésváltozás ingatlan-nyilvántartási átvezetése
Ha a rendeltetésváltozás megfelel az országos, valamint a helyi építési követelményeknek és az önkormányzat a településképi bejelentést tudomásul vette, az ingatlan-nyilvántartásban történő átvezetés céljából az önkormányzat kérelemre 15 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki az építmény, valamint az építményen belüli önálló rendeltetési egység rendeltetésének módosításáról és új rendeltetéséről, valamint az építmény rendeltetési egységei számának megváltozásáról és az önálló rendeltetési egységek új számáról (a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 48. §).
Épület rendeltetésének ingatlan-nyilvántartási átvezetése
Épület fő rendeltetési jellegének és lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség rendeltetésmódjának, továbbá a lakások vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségek számának építésügyi hatóság, örökségvédelmi hatóság vagy a rendeltetésmódosítási hatóság eljárásához nem kötött megváltoztatását a települési önkormányzat rendeltetést és rendeltetésiegység-számot igazoló hatósági bizonyítványa alapján lehet az ingatlan-nyilvántartásban átvezetni (az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény végrehajtásáról szóló 109/1999. (XII. 29.) FVM rendelet 65. § (3g) bekezdése).