Tisztelt Ügyfeleink!
A hatóság a telefonos elérhetőséget ügyfélfogadási időben tudja biztosítani.
Szíves megértésüket és türelmüket köszönjük.
Az ÉTDR - Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer - az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban lehetővé teszi az elektronikus kérelem és tervbeadást, valamint az elektronikus ügykezelést.
Kérelemre induló eljárás esetén a kérelem az ÉTDR-en keresztül vagy személyesen, elektronikus adathordozón terjeszthető elő. Az engedély iránti kérelmet mellékleteivel egy időben kell benyújtani.
Az építészeti-műszaki dokumentációt kizárólag elektronikus formában, adathordozón vagy az ÉTDR-be való feltöltéssel lehet benyújtani.
Az ÉTDR-ből az építtető vagy az építmény tulajdonosa (meghatalmazottja) részére azon hatóság adhat ki az általános közigazgatási rendtartás szabályai szerint iratot, amely előtt az eljárás folyamatban volt. Mindenki kizárólag a tulajdonában álló építményre vonatkozóan igényelhet adatot.
Az ÉTDR rendszerbe az alábbi honlapon tud belépni: https://www.e-epites.hu/etdr
A települési önkormányzat építésügyi feladatai
Az építés helyi rendjének biztosítása érdekében a települési önkormányzatnak a telkekhez fűződő sajátos helyi követelményeket, jogokat és kötelezettségeket helyi építési szabályzatban kell megállapítania. A polgármester gondoskodik – akár a település főépítésze útján – az egyes ingatlanokkal kapcsolatos településrendezési követelményekről adandó tájékoztatásról (az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 8. § (4) bekezdés c) pontja).
A kérelemmel és az eljárással kapcsolatos tájékoztatás
Az építtető az építésügyi hatósági engedély vagy tudomásulvétel iránti kérelem tervezett benyújtása előtt – az ÉTDR-en előterjesztett, építésügyi hatósági szolgáltatás iránti kérelmében – tájékoztatás keretében kérheti
- annak vizsgálatát, hogy az ÉTDR tárhelyre feltöltött dokumentumai megfelelnek-e az általa kérelmezni szándékozott eljárásban benyújtandó kérelemre és annak mellékleteire vonatkozó előírásoknak,
- tájékoztatást arról, hogy szükséges-e további melléklet, dokumentum beszerzése, vagy további szakhatósági közreműködés,
- tájékoztatást arról, hogy az általa kérelmezni szándékozott eljárás és az ahhoz szükséges szakhatósági közreműködés eljárási, igazgatási szolgáltatási díjának, továbbá jogszabályban meghatározott eljárási költségének mértékéről,
- a leendő ügyféli kör előzetes tisztázását, valamint,
- az általa kérelmezni szándékozott eljárásra vonatkozó szabályokról egyéb tájékoztatás nyújtását.
A hatósági döntést igénylő kérdések – pl. felépíthető-e a telken egy adott épület, építhető-e a telken bizonyos méretű épület, adható-e engedély a konkrét építési tevékenységre – kifejezetten magának a hatósági engedélyezési eljárásnak a tárgya, azok jelentősen meghaladják az előzetesen adható tájékoztatás kereteit.
Egyéb tájékoztatás
A további kérdések – pl. az épületet hova lehet helyezni, mekkora a tűztávolság, nyitható-e ablak az adott helyen, stb. – az építési beruházás előkészítése, illetve a tervezési folyamat során eldöntendő kérdések, így azokra a közreműködő építész-műszaki tervező ad választ.
Építmény rendeltetésének megváltoztatása
Építmény, építményrész rendeltetésének építési engedély köteles építési munkával nem járó megváltoztatásához nem kell az építésügyi hatóság engedélye (312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 17. § (1a) bek.).
Épület rendeltetésének ingatlan-nyilvántartási átvezetése
Épület fő rendeltetési jellegének és lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség rendeltetésmódjának, továbbá a lakások vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségek számának építésügyi hatóság, örökségvédelmi hatóság vagy a rendeltetésmódosítási hatóság eljárásához nem kötött megváltoztatását a települési önkormányzat rendeltetést és rendeltetésiegység-számot igazoló hatósági bizonyítványa alapján lehet az ingatlan-nyilvántartásban átvezetni (109/1999. (XII. 29.) FVM rendelet 65. § (3g) bekezdése).