Az állampolgárok véleményére kíváncsiak
„Közös ügyünk a fogyasztóvédelem” címmel indított online konzultációt a Nemzetgazdasági Minisztérium. A részletekről dr. Német-Weingartner Lilla, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság elnöke, valamint dr. Neszményi Zsolt főispán tartott sajtótájékoztatót hétfőn a kormányhivatalban.
A konzultáció célja, hogy a fogyasztóvédelmi szakterületről olyan valós visszajelzéseket gyűjtsön az állampolgároktól, amelyeket a hatóság és a döntéshozók a szabályozások kidolgozásánál figyelembe tudnak venni.
Dr. Német-Weingartner Lilla, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság elnöke elmondta, hogy ilyen jellegű és nagy volumenű felmérés még soha nem volt fogyasztóvédelem terén, ezért is fontos, hogy minél többen kitöltsék az online kérdőívet a fogyved.kormany.hu oldalon, egészen május 23-ig. A 12 kérdés egyebek mellett olyan témaköröket érint, mint az online csalások, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, a közműszolgáltatások.
Az elnök kiemelte a kormányhivatalokkal való szoros szakmai együttműködést, amely segíti a hatóság munkáját a tapasztalatok megosztásával és az egyéb adatszolgáltatásokkal.
Somogy vármegyében is jellemzően a jótállásokkal, szavatossággal, hibás teljesítéssel, illetve az online kereskedelemmel kapcsolatban keresik legtöbbször az ügyfelek a hivatal Fogyasztóvédelmi osztályát.
Erről már dr. Neszményi Zsolt főispán beszélt, aki elmondta, hogy 2024-ben 669 ellenőrzést végeztek a szakemberek és 110 esetben találtak is jogsértést. Mindezek miatt tavaly csaknem 30 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a hivatal. 2025-ben már 224 ellenőrzés, 47 jogsértés és mintegy 15 millió forint a kiszabott bírság a mérleg, s mivel a nyári turisztikai szezon is még előttünk áll, bőven várható ellenőrzés.
A Somogy Vármegyei Kormányhivatal vezetője felhívta a figyelmet a tudatos fogyasztói viselkedésre, a szabályok ismeretére és azok betartására, amely mind a kereskedői, szolgáltatói, mind a fogyasztói oldal elégedettségét szolgálja.