Hivatali kapu elérhetőségek (KRID):
Aláíró tanúsítványok nyilvános adatai:
Elektronikus űrlapok:
Elektronikus űrlap kitöltésével kezdeményezhető eljárásokról és az űrlapokról a https://magyarorszag.hu honlapon tájékozódhat.
Szabályzatok és tájékoztatók:
Egyéb információk:
Tájékoztató a digitális állampolgárság egyes szabályairól szóló 321/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 52. § (2) bekezdése alapján
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.) 9. § (2) bekezdés a) pontja szerint digitális szolgáltatás nyújtására köteles szervként a Tolna Vármegyei Kormányhivatal az alábbi tájékoztatót teszi közzé:
Dáptv. rendelkezései az elektronikus ügyintézés választhatóságáról és a kötelező elektronikus ügyintézésről:
„8. § E törvény alkalmazásában:
21. felhasználó: a digitális szolgáltatást biztosító szervezet feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben ügyfélként, félként vagy az eljárás alanyaként, az eljárás egyéb résztvevőjeként, a szolgáltatás igénybe vevőjeként vagy ezek képviselőjeként részt vevő természetes személy vagy egyéb jogalany, ide nem értve a digitális szolgáltatást biztosító szervezetet és az ügyben eljáró digitális szolgáltatást biztosító szervezet tagját vagy alkalmazottját;”
„18. § (1) A felhasználó – törvény vagy kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában – a digitális szolgáltatást biztosító szervezet előtt az ügyei digitális térben történő intézése során ügyintézési cselekményeit e törvény szerint, elektronikusan végzi, nyilatkozatait elektronikus úton teszi meg.
(2) Nincs helye elektronikus ügyintézésnek
a) azon eljárási cselekmények esetében, ahol törvény vagy kormányrendelet kifejezetten a felhasználó személyes megjelenését írja elő,
b) olyan eljárási cselekmény esetében, ahol ez nem értelmezhető,
c) olyan eljárás vagy eljárási cselekmény esetében, ahol ezt nemzetközi szerződés vagy az Európai Unió általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó kötelező jogi aktusa kizárja, valamint
d) olyan irat, okirat vagy más beadvány esetében, amely minősített adatot tartalmaz.
(3) Törvény vagy kormányrendelet az elektronikus ügyintézés lehetőségét csak annyiban korlátozhatja, ha az eljárás során az ügyfél személyes jelenléte vagy valamely okirat másként nem pótolható benyújtása elengedhetetlen.”
„19. § (1) Ha nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény, nemzetközi szerződés, vagy az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi, a digitális szolgáltatást biztosító szervezet által nyújtott digitális szolgáltatások tekintetében
a) az ügyfélként eljáró
aa) gazdálkodó szervezet,
ab) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 3. §-a szerinti szervezet,
ac) ügyész,
ad) jegyző,
ae) az ab)–ad) alpontok hatálya alá nem tartozó egyéb közigazgatási hatóság, valamint
b) az ügyfél jogi képviselője.”
„19. § (3) Elektronikus ügyintézésre az (1) bekezdésben meghatározott eseteken túl az ügyfél vagy annak képviselője kizárólag törvényben meghatározott esetekben és csak akkor köteles, ha az adott ügyintézési cselekmény tekintetében az értelmezhető.
(4) Természetes személy – a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló törvényben meghatározott kivétellel – csak törvényben kötelezhető elektronikus ügyintézésre.”
„26. § (1) Gazdálkodó szervezet felhasználó – törvény eltérő rendelkezése hiányában a nyilvántartásba vételét, ha a gazdálkodó szervezet működéséhez jogszabály által rendszeresített nyilvántartásba vétele nem kötelező, létrejöttét követő nyolc napon belül – köteles hivatalos elérhetőségként bejelenteni a rendelkezési nyilvántartásba az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét (a továbbiakban: hivatalos elérhetőség), amely lehet
a) ajánlott elektronikus kézbesítési szolgáltatási cím, vagy
b) ePosta elérhetőség.”
„26. § (4) Ha a gazdálkodó szervezet ügyfél (1) bekezdés szerinti hivatalos elérhetőséggel nem rendelkezik, a digitális szolgáltatást biztosító szervezet az eljárást elektronikus kapcsolattartás nélkül is lefolytathatja azzal, hogy a gazdálkodó szervezet e kötelezettségének nem teljesítése miatt a digitális szolgáltatást biztosító szervezet kezdeményezi a gazdálkodó szervezettel szembeni, törvényben meghatározott törvényességi felügyeleti eljárás vagy hatósági ellenőrzés lefolytatását.”
1. Adatkezeléssel kapcsolatos lényeges körülmények
Az adatkezelés célja: az elektronikus ügyintézés lehetőségének biztosítása körében a Dáptv., valamint az adott ügytípusra irányadó ágazati jogszabályi rendelkezéseknek való megfelelés és az ügyfél hitelt érdemlő módon történő azonosítása.
Törvény, vagy eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotott kormányrendeletben előírt elektronikus ügyintézés kivételével, az adatkezelés jogalapja az elektronikus ügyintézést kezdeményező személy és az ügyfél hozzájárulása.
A kezelt személyes adatok körét az adott ügytípus határozza meg, az adott ügytípusra vonatkozó adatkezelési tájékoztatót a kormányhivatal szervezeti egysége küldi meg az érintett részére, mely többek között tartalmazza az adat továbbításával, őrzési idejével, az érintett jogaival és a jogorvoslattal kapcsolatos információkat.
Az elektronikus ügyintézés során kezelt adatok vonatkozásában ha az érintett úgy ítéli meg, hogy a Kormányhivatal a személyes adatainak kezelése során megsértette a hatályos adatvédelmi követelményeket, akkor
- panaszt nyújthat be a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (cím: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11., postacím: 1363 Budapest, Pf. 9., E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu, honlap: www.naih.hu), vagy
- lehetősége van adatainak védelme érdekében bírósághoz fordulni. A pert az érintett – választása szerint – a lakóhelye vagy a tartózkodási helye szerint illetékes törvényszék előtt is megindíthatja. A lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes törvényszéket megkeresheti a https://birosag.hu/birosag-kereso oldalon.
2. Üzemszünet, üzemzavar esetén követendő eljárásrend
A digitális állampolgárság egyes szabályairól szóló 321/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet szerint:
„50. § (1) Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, a törvény, illetve a digitális szolgáltatást biztosító szervezet által meghatározott határidőbe nem számít bele az a nap, amely során legalább négy órán át fennálló, üzemszünetet vagy az elektronikus ügyintézés korlátozott működőképességét okozó technikai tevékenység vagy üzemzavar akadályozta a digitális szolgáltatást biztosító szervezet digitális szolgáltatást biztosító elektronikus információs rendszerének működését.”
A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 12. § (2) bekezdése szerinti előre tervezett – üzemszünetet vagy az elektronikus ügyintézés korlátozott működőképességét okozó – technikai tevékenységről a kormányhivatal a személyre szabott ügyintézési felületen (a továbbiakban: SZÜF) és a saját honlapján a technikai tevékenység tervezett kezdő időpontja előtt 3 nappal tájékoztatást tesz közzé.
A tájékoztatásban feltüntetésre kerül:
a) a technikai tevékenység tervezett kezdő és záró időpontja (nap, óra, perc pontossággal),
b) a technikai tevékenységgel pontosan érintett ügyintézési szolgáltatások meghatározása,
c) ha a tervezett technikai tevékenység a digitális szolgáltatás nyújtásának módosulásával jár, a változások leírása, és
d) ha az elektronikus ügyintézés olyan elektronikus felületen is elérhető, amelyet a technikai tevékenység nem érint, a felület elérhetősége.
Előre nem tervezett üzemszünet vagy az elektronikus ügyintézés korlátozott működőképességét okozó esemény (a továbbiakban együtt: üzemzavar) bekövetkezése esetén a kormányhivatal az üzemzavar bekövetkezését követően haladéktalanul a SZÜF-ön, valamint saját honlapján soron kívül tájékoztatást tesz közzé.
A tájékoztatásban feltüntetésre kerül:
a) az üzemzavarral pontosan érintett ügyintézési szolgáltatások meghatározása,
b) a digitális szolgáltatást biztosító szervezet ügyfélszolgálati elérhetősége, és
c) ha az elektronikus ügyintézés más elektronikus felületen is elérhető, és az üzemzavar ezt a felületet nem érinti, a működő felület elérhetősége.
A digitális állampolgárság egyes szabályairól szóló 321/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet rendelkezése az üzemszünet/üzemzavar miatt kieső eljárási cselekményekről:
„8. § (1) Nem alkalmazható a felhasználóval szemben kötelező elektronikus ügyintézés esetén hátrányos jogkövetkezmény, ha
a) a felhasználó az ügyet elektronikus úton azért nem tudja intézni, mert a digitális szolgáltatást biztosító szervezet az e rendelet szerinti kötelezettségének – üzemzavar, üzemszünet vagy bármely egyéb okból – átmenetileg vagy tartósan nem tesz eleget,
b) az adott ügy elektronikus intézéséhez szükséges támogató szolgáltatás vagy más kapcsolódó szolgáltatás átmenetileg vagy tartósan nem érhető el, vagy
c) a felhasználó a nyilatkozatát azért nem a jogszabály vagy a digitális szolgáltatást biztosító szervezet által előírt űrlapon nyújtja be, mert az űrlap kitölthető és letölthető változatát a digitális szolgáltatást biztosító szervezet az elektronikus tájékoztatás szabályai szerint nem tette közzé.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hátrányos jogkövetkezmény alóli mentesség csak addig áll fenn, amíg az (1) bekezdés szerinti körülmények vagy események fennállnak.”
3. A Dáptv. 20. § c) pontja szerint igénybe vehető elektronikus út (a nyilatkozatok, eljárási cselekmények és egyéb kötelezettségek teljesítése)
Képviseleti jogosultságra vonatkozó nyilatkozat, meghatalmazás: rendelkezési nyilvántartásban.
Eljárás során nyilatkozatok megtétele: E-papír szolgáltatás igénybevételével, vagy űrlapon.
Az egyes szakterületekhez tartozó ügytípusban a nyilatkozatok, hiánypótlások megtételének formájáról a Dokumentumok/nyomtatványok cím alatt tájékozódhat.
4. A Dáptv. 34. § (2) bekezdés szerint igénybe vehető elektronikus azonosítási szolgáltatások
A https://magyarorszag.hu honlapon megtalálható hatósági ügyekben, az ágazati jogszabályok által előírt feltételek alapján az elektronikus ügyintézés során az ügyfél igénybe veheti a Központi Azonosítási Ügynök által biztosított azonosítási szolgáltatások valamelyikét:
• DÁP mobilalkalmazás
• Ügyfélkapu+,
• Ügyfélkapu,
• Telefonos azonosítás,
• Elektronikus személyi igazolvány,
• Arcképes azonosítás.
5. Az eljárásért fizetendő terhek elektronikus megfizetésének módja
Természetes személy ügyfél jogosult az ügyintézésért fizetendő közterheket, adminisztratív díjakat, valamint a szolgáltatások ellenértékét elektronikus úton megfizetni.
Gazdálkodó szervezet ügyfél - törvény, eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotott kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában - a kormányhivatali ügyintézés során köteles az ügyintézésért fizetendő közterheket, adminisztratív díjakat, valamint a szolgáltatások ellenértékét elektronikus úton megfizetni.
Az E-ügyintézési törvény szerint igénybe vehető szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatások leírása, elérhetősége: https://szeusz.gov.hu/
Közigazgatási peres és nemperes eljárásokban igénybe vehető elektronikus nyomtatványokról információ a https://birosag.hu oldalon, valamint a https://magyarorszag.hu oldalon található.
A digitális állampolgársággal kapcsolatban részletes leírás, tájékoztató a https://dap.gov.hu oldalon olvasható.
Részletes információk az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatban az elektronikus ügyintézés menüpont alatt találhatók.