Ügyfélfogadási rend a téli szünetben

Változik a kormányablakok és kormányhivatali ügyfélszolgálatok ügyfélfogadási rendje a téli szünetben.

Ügyintézés előtt kérjük mindenképp tájékozódjon itt!

Kép
Széchenyi 2020 ESBA logó

Aláírásminta alapú hitelesítési rendszer

AMAHIT

Az aláírásminta alapú hitelesítési rendszert Budapest Főváros Kormányhivatala - mint projektgazda -a "Területi államigazgatás egységes működését támogató rendszerfejlesztések" című (KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00045 azonosító számú) kiemelt projekt keretében valósítja meg.

A biometrikus aláírás

A projektben tervezett aláírásminta alapú hitelesítési rendszer fejlesztésével megtörténik a napjainkban legelterjedtebb - dokumentumhitelesítésére használt - kézi aláírást alapul vevő, új, elektronikus hitelesítési forma kialakítása és bevezetése valamennyi kormányhivatalban.

Jelenleg már több pénzintézet, telekommunikációs szolgáltató, futárszolgálat használja az aláírópadon történő aláírást (pl. szerződéskötéskor, küldemányátvételnél).

Az AMAHIT rendszerben használt aláírásmintán alapuló működés azonban nem pusztán az aláírás képének alkalmazását, ellenőrzését jelenti. A biometrikus aláírásminta esetében ugyanis rögzítésre kerül az aláírás minden fizikai jellemzője, többek között:

  • az írás sebessége,
  • az írás során érzékelt nyomásadatok,
  • hányszor és mikor került felemelésre a toll.

A biometrikus aláírások összehasonlítása során ezek a jellemzők kerülnek ellenőrzésre, nem az aláírás képe.

AMAHIT rendszer a kormányablakokban

Az aláírások rögzítéséhez a kormányablak ügyintézői munkaállomásokhoz telepítésre kerül majd egy aláírópad, ahol az ügyfél meg tudja tekinteni az aláírandó dokumentumokat, illetve alá is tudja azokat írni.

Ez az aláírópad valójában egy speciális táblagép, mely képes a dokumentumok tartalmát megjeleníteni és a biometrikus aláírást rögzíteni. Az aláírópadhoz tartozik egy toll, mellyel az aláírópadon megjelenő menük, gombok kezelhetőek, illetve az aláírás során is ezt kell használni.

Az ügyfelek szempontjából a rendszer által nyújtott szolgáltatásokat egyszerűen lehet majd igénybe venni:

1. Az AMAHIT regisztráció elvégezhető az összes kormányablakban. Ennek során az ügyfél meghatározott számú aláírásmintát ad az AMAHIT rendszerhez kapcsolódó aláírópadon.

2. A regisztráció során adott aláírásminták bármikor módosíthatók (pl. névváltozás).

3. A benyújtani kívánt űrlap, adatlap kitöltését az ügyintéző végzi és aláírás előtt az űrlap tartalma megjelenik az ügyfél számára az aláírópadon.

4. Az ügyfél átnézi az űrlap adatait, és ha az adatok az ügyfél szerint is helyesek, akkor az aláírás a kijelölt helyen elvégezhető.

5. Az ügyfél aláírását az AMAHIT rendszer összehasonlítja a regisztráció során adott aláírásmintákkal, és megfelelő mértékű egyezőség esetén az aláírás elfogadható.

6. Abiometrikus aláírással hitelesített dokumentumot az AMAHIT rendszer megküldi az ügyfél Ügyfélkapu tárhelyére.

Az újfajta hitelesítési megoldással intézhető ügyek köre folyamatosan bővülni fog, illetve egyes ügytípusokban történő aláíráshoz nem szükséges az előzetes AMAHIT regisztráció.

A biometrikus hitelesítés és az AMAHIT rendszer által biztosított szolgáltatás előnyei

‐ Biztonságos: az ügyfélnek az előzetes regisztráció során adott aláírás mintájával kerül összehasonlításra az ügyintézés során tett aláírása.
‐ Kényelmes: a fejlesztés eredményeként bevezetésre kerülő biometrikus aláírás kényelmes hitelesítési lehetőséget teremt a személyes ügyintézés során azon ügyfeleknek is, akik nem rendelkeznek digitális aláírással.
‐ Környezettudatos: az aláírt és hitelesített dokumentum nem kerül kinyomtatásra, a kormányablak a hitelesített iratot fogja a továbbiakban az eljárás során használni.

Foglaljon időpontot a Központi Időpont Foglaló alkalmazásban AMAHIT-tal támogatott ügyintézésre! (https://idopontfoglalo.kh.gov.hu/bejelentkezes)

2021. szeptember 6-tól az alábbi ügytípusok intézése során érhető el a biometrikus hitelesítés:

1. Ügyfélkapu regisztráció
2. Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel kapcsolatos adatmódosítás iránti kérelem továbbítása
3. Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel kapcsolatos adathordozhatósághoz való jog gyakorlása iránti kérelem továbbítása
4. Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben kezelt adatokról tájékoztatás kérésének továbbítása
5. Papíralapú hiteles tulajdonilap-másolat szolgáltatás iránti kérelem
6. Ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisból kiadott hiteles térképmásolat iránti kérelem
7. Papíralapú hiteles földhasználati lap másolat kiadása iránti kérelem
8. Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér önrendelkezési nyilatkozattal kapcsolatos bejelentés
9. Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér önrendelkezési nyilatkozattal kapcsolatos bejegyzésekről való tájékoztatás kérése
10. Földműves nyilvántartásból papíralapú hiteles adatlap másolat kiadása iránti kérelem
11. Kérelem meghatalmazás Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben rögzítésére
12. Kérelem Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben rögzített meghatalmazás visszavonására
13. Kérelem törvényes képviseleti jogosultság Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben rögzítésére
14. Kérelem Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben rögzített törvényes képviselet törlésére
15. A biztosított, illetve egészségügyi szolgáltatásra jogosult belföldi személyek esetében az Európai Egészségbiztosítási Kártya kiállítása iránti kérelem
16. A biztosított, illetve egészségügyi szolgáltatásra jogosult belföldi személyek esetében Társadalombiztosítási Azonosító Jelet igazoló hatósági igazolvány másodlatának kiadása iránti kérelem
17. Nevelési ellátásra való jogosultság megállapítása iránti kérelem (családi pótlék)
18. Iskoláztatási támogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelem (családi pótlék)
19. Gyermekgondozást segítő ellátásra való jogosultság megállapítása iránti kérelem
20. Gyermeknevelési támogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelem
21. Anyasági támogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelem
22. Családtámogatási ellátások kapcsán az ellátásra való jogosultságot, illetve annak összegét érintő adatokra vonatkozó bejelentés
23. Fogyatékossági támogatás továbbfolyósítása iránti kérelem
24. Földgázpiaci egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó nagycsaládos háztartások számára kedvezmény megállapítása iránti kérelem
25. Nagycsaládos kedvezményre vonatkozóan a felhasználási hely és jogosultságot érintő egyéb adat megváltozása esetén az erről szóló adatváltozás bejelentése
26. A családi pótlék (nevelési ellátás, iskoláztatási támogatás) folyósításának lemondásáról tett nyilatkozat és annak visszavonása
27. Családi otthonteremtési kedvezményhez, otthonteremtési kamattámogatáshoz, vagy adó-visszatérítési támogatáshoz hatósági bizonyítvány igénylése
28. Az első sikeres nyelvvizsga díjának támogatása iránti kérelem továbbítása
29. Babaváró kölcsönhöz hatósági bizonyítvány (TB jogviszony igazolás) igénylése
30. Magánszemély adatszolgáltatási kérelme az egészségbiztosítás közhiteles nyilvántartásából
31. Álláskeresők nyilvántartásba vétele iránti kérelem
32. Álláskeresési járadék megállapítása iránti kérelem

A fejlesztéssel kapcsolatos további felvilágosítást Budapest Főváros Kormányhivatala az amahit@bfkh.gov.hu e-mail címen biztosít.