Budapesten nyílt meg az ország első Hazaváró pontja
A Hazaváró program keretében megnyílt az első Hazaváró pont a XI. kerületi kormányablakban. Országszerte 27 ilyen ügyfélszolgálat nyílik meg a jövőben, amelyek célja a magyarság hazatelepülésének ösztönzése és segítségnyújtás a hatósági ügyintézésben.
A Hazaváró pontot Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, Panyi Miklós, a Miniszterelnökség miniszterhelyettese és Sára Botond főispán adta át.
– A magyar nemzet abból a szempontból sajátságos helyzetben van, hogy három részből áll: az anyaországi és a Kárpát-medencében élő, valamint a diaszpóra magyarságból világszerte. A diaszpórák létrejöttében a XX. század viharai, a vesztes világháborúk, diktatúrák és az 1956-ot követő megtorlások mind közrejátszottak. Rengeteg család kényszerült Magyarország elhagyására. Most viszont egyre több, akár másod-harmadgenerációs, kint született magyar térne haza – mondta a november 24-i megnyitón Semjén Zsolt. A miniszterelnök-helyettes hozzátette: évente több mint 20 ezer honfitársunk tér haza a diaszpórából.
– Azt várjuk, hogy gyorsabbá, egyszerűbbé és olcsóbbá váljon a hazatéréshez szükséges ügyintézés. Folyamatosan követjük a Hazaváró pontok működését, a tapasztalatok alapján pedig folyamatosan fejleszteni fogjuk a működésüket – fejtette ki Panyi Miklós. Mint a miniszterhelyettes kiemelte: a hazatérőket képzett kollégák várják a minél gyorsabb ügyintézés érdekében.
– Míg 2010-ben mintegy 1500-an, addig 2022-ben már több mint 24 ezren tértek haza Magyarországra – mondta az eseményen Sára Botond. – A magyar közigazgatás óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben, a Hazaváró pontok és az ezt támogató interaktív honlap pedig további fejlődési pályát vetít előre az itthoni közigazgatási ügyintézés számára is – fejtette ki Sára Botond.
A megyei jogú városokban egy-egy, illetve a fővárosban két kormányablak kijelölésével működik majd a program. A Hazaváró pontok mellett az informatikai fejlesztéseknek köszönhetően a Hazaváró honlapon az ügyfelek által megadott adatokat, kitöltött kérdőíveket elektronikusan megküldik az ügyfél által megjelölt Hazaváró pontokba, ahol a kormányablak ügyintézői megadott időpontra és az ügyfél által megadott adatokból felkészülten fogadja az ügyfeleket és célirányosan segíti a megfelelő kérelmek benyújtásában. A hazatérőket a külképviseletek és non-stop telefonos ügyfélszolgálat (1818) is segíti.