Hurrá, repülünk! De mit tehetünk, ha késik a gép vagy törlik a járatunkat?

2025.07.18. 11:58 | Budapest Főváros Kormányhivatala

A nyári szabadságok idején különösen fontos, hogy tisztában legyünk vele, milyen ellátásra, segítségre és pénzbeli kompenzációra lehetünk jogosultak, ha a légitársaság hibájából nem indul el időben a gépünk vagy éppen törlik a járatot.

Kép

Attól függően, hogy hogyan is döntünk, különböző lehetőségek állnak előttünk, ha nem az eredeti terveink szerint alakulnának a dolgok a reptéren.  

Visszajár a jegy ára vagy mehetünk másik géppel

Abban az esetben, ha törlik a járatunkat, megillet minket a jegy vételárának visszatérítése. Ez abban az esetben lehetséges, ha nem tudunk másik helyet foglalni az eredeti úti célunkhoz a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely nekünk is megfelel.

Fontos tudnunk, hogy nemcsak a törölt járatot üzemeltető légitársaság járatára lehet átfoglalni, hanem más üzemeltetőjére is, ha ez drágább, mint a törölt járat jegye, a különbözetre is jogosultak vagyunk.

Amennyiben az átfoglalást választjuk, akkor a légitársaságnak a várakozási idővel arányosan ételt és frissítőket kell biztosítania, valamint – amennyiben egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges – gondoskodnia kell a szállásunkról, illetve a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferről is.

Kártalanítás is járhat

Amennyiben a járattörlést nem rendkívüli körülmény okozza (pl.: időjárási körülmények, madárraj, sztrájk), akkor az utasok a repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek.

Jelentős késői indulás esetén a légitársaságokat ellátási kötelezettség (étkezés, frissítők biztosítása) és segítségnyújtási kötelezettség (szállás, transzfer) terheli. Amennyiben a gép indulása több mint 5 órát késik, akkor a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését.

Amennyiben az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségnek a légitársaság nem tud vagy nem akar eleget tenni, akkor minden, a várakozás miatt felmerült költésükről kérjünk számlát. Ennek megtérítését kérhetjük majd utólagosan a légitársaságtól.

Amennyiben a végső célállomásunkat jelentős (3 órát meghaladó) késéssel érjük el, akkor – rendkívüli körülmények fennállása hiányában – szintén jogosultak lehetünk a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kompenzációra.

Tájékoztatási kötelezettség

Jelentős járatkésések, illetve törlések esetén a légitársaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a jogaikról. Amennyiben a légitársaság az utasok megkeresésére nem válaszol, vagy elutasító választ ad, a jogaik érvényesítését a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kérhetik.

Lehetőség szerint ne a repülőjegy-közvetítő oldalakon keresztül, hanem a légitársaságok oldalán közvetlenül, a saját e-mail címünkről történjen a repülőjegy vásárlás, mert sok kényelmetlenségtől és kellemetlenséget küszöbölhetünk ki ezzel.

Az említett jogok azokra az esetekre terjednek ki, amikor az Európai Unió területéről indul egy légi járat, vagy harmadik (nem EU-s) országból indul, de a járatot az EU-ban honos, ott székhellyel rendelkező légifuvarozó üzemelteti (pl. Wizz Air, Ryanair, Lufthansa, Air France – KLM, Swiss Air, Brussels Airlines).

Baj esetén melyik ország az illetékes?

Baj esetén annak a tagállamnak az illetékes hatósága lesz jogosult eljárni, amelynek területéről az érintett légi járat indult. Amennyiben harmadik országból szállt fel az Európai Uniós légifuvarozó által üzemeltetett járat, akkor az, ahova megérkezett a repülő.

A kormányhivatal segít

Először a járatot üzemeltető légitársasággal kell felvennünk a kapcsolatot az esetleges jegyár-visszatérítés vagy a kompenzáció megfizetése kapcsán. Amennyiben a légitársaság elutasítja a kérelmet, vagy nem válaszol 60 napon belül, akkor fordulhatunk az illetékes hatósághoz.

Budapest Főváros Kormányhivatalának Fogyasztóvédelmi Főosztálya tehát azokban az ügyekben tud eljárni, amikor Budapestről indult egy járat, vagy harmadik, tehát nem EU-s országból érkezik Budapestre és a járatot üzemeltető légi fuvarozónak az Európai Unióban van a székhelye.

A kérelmet

lehet eljuttatni a fogyasztóvédelemhez.

A kérelemben jelöljük meg, hogy mely légitársaság járata, melyik napon késett, vagy került törlésre és adjuk meg a foglalási számot is. Mellékeljük a kérelemhez az összes rendelkezésünkre álló bizonyítékot (pl. foglalás visszaigazolása, beszállókártya), valamint annak igazolását, hogy megkerestük előzetesen a légitársaságot és – amennyiben a légitársaság válaszolt – a légitársaság válaszát is. Ha utastársaink nevében is szeretnénk eljárni, akkor csatoljunk meghatalmazást is erről.

Forrás: BFKH Sajtó