Járatkésés, járattörlés: ilyen kártérítés és extra ellátás illeti meg a légiutasokat

2024.07.02. 08:26 | Budapest Főváros Kormányhivatala

Budapest Főváros Kormányhivatala az idegenforgalmi főszezon alatt kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy betarttassa a légitársaságokkal a járatkésések, járattörlések esetére vonatkozó szabályokat. Ennek érdekében a kormányhivatal ezúton is szeretné tájékoztatni az utasokat arról, milyen jogok illetik meg őket, ha a járatukat törlik, vagy annak indulása jelentősen – legalább 2 órát meghaladóan – késik, függetlenül a késés vagy törlés okától.

Járattörlés esetén az utasokat megilleti a vételár visszatérítése, ha nem tudnak elutazni; vagy átfoglalás az eredeti úti céljukra a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel.

Amennyiben az utas az átfoglalást választja, akkor a légitársaságnak a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania (ellátási kötelezettség), valamint – amennyiben egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges – gondoskodnia kell az utas szállásáról, illetve a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferről (segítségnyújtási kötelezettség).

Amennyiben a járattörlést nem rendkívüli körülmény (például bizonyos technikai hiba, légitársaság alkalmazottjainak sztrájkja) okozza, akkor az utasok a repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek. Rendkívüli körülménynek minősülnek ugyanakkor például a repülésre veszélyes időjárási körülmények, a légiforgalmi irányítási döntések, madárrajjal történő ütközés következtében előforduló járattörlések.

Jelentős indulási késés esetén a légitársaságokat ellátási kötelezettség (észszerű arányban étkezés és frissítők biztosítása) és segítségnyújtási kötelezettség (szállás, transzfer) terheli. Amennyiben a gép indulása több mint 5 órát késik, akkor a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését (ha az utasnak az utazáshoz fűződő érdeke megszűnt).

A légitársaságoknak minden esetben különös figyelmet kell fordítania a csökkent mozgásképességű utasok és az őket kísérő személyek szükségleteire, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségleteire.

A kormányhivatal szeretné felhívni az utasok figyelmét arra, hogy amennyiben az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségnek adott esetben a légitársaság nem tud eleget tenni, akkor minden, a várakozás miatt felmerült költésükről kérjenek számlát (étkezés, frissítő vásárlása, szállás, transzfer), és a számlával igazolt – észszerű – költségeik megtérítését kérjék a légitársaságtól.

Amennyiben az utasok a végső célállomásukat jelentős (3 órát meghaladó) késéssel érik el, akkor – rendkívüli körülmények fennállása hiányában – szintén jogosultak lehetnek a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kompenzációra.

Fontos, hogy jelentős járatkésések, illetve törlések esetén a légitársaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a jogaikról! Amennyiben a légitársaság az utasok megkeresésére nem válaszol, vagy elutasító választ ad, a jogaik érvényesítését a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kérhetik.

Forrás: BFKH Sajtó