Minden negyedik reklám jogsértő volt nyelvvédelmi szempontból
Összesen 357 reklám ellenőrzésére került sor a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok munkájának köszönhetően. Az eredmény lesújtó: minden negyedik reklám jogsértő volt nyelvvédelmi szempontból, amiért közel 5 milliós bírságot szabtak ki. Az ellenőrzésben Budapest Főváros Kormányhivatala (BFKH) szakemberei is részt vettek.

Az NKFH a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalokkal együtt a korábbi évekhez hasonlóan idén is ellenőrizte az általános reklámszabályok és a magyar nyelv védelmét szolgáló előírások betartását, hozzájárulva ezzel a magyar családok és fogyasztók védelméhez.
Kiemelt feladat a magyar nyelv védelme
A magyar nyelven kiadott sajtótermékekben, magyar nyelvű rádió- és televízióműsorokban, valamint szabadtéri reklámhordozókon megjelenő gazdasági reklámok szövegének – beleértve a jelmondatot is – magyar nyelven kell szerepelnie. Emellett az üzletekben és kirakatokban elhelyezett, a fogyasztók tájékoztatását szolgáló közleményeket is magyar nyelven kell megjeleníteni.
A 357 ellenőrzésből 117 terjedt ki a magyar nyelv védelmét szolgáló előírások betartására. A reklámok 26%-a volt kifogásolható e körben, amelyekkel összefüggésben eddig 4,7 millió forint bírság kiszabására került sor. Több hatósági eljárás még folyamatban van.
A szakemberek kiemelték: kirívó volt az az eset, ahol az egyik népszerű gyorsétterem lánc minden egységében kizárólag angol nyelven tüntette fel mind a választékot, mind az egyéb fogyasztói tájékoztatásokat. A vállalkozással szemben eljárások indultak.
Az átfogó ellenőrzés részeként a BFKH szakemberei 10 db idegen nyelvű és 20 db egyéb reklám vizsgálatát végezte el. A fővárosi kormányhivatal különösen a nyelvvédelmi előírások betartásának ellenőrzése során talált problémákat.
Volt hiba a reklámszabályok betartásával is
Az ellenőrzések során az általános reklámszabályok betartását is vizsgálták, kiemelten az erőszakos, a személyes vagy a közbiztonságot veszélyeztető magatartásra ösztönző reklámokat. Itt a vizsgált 240 reklám mindössze 2%-a nem felelt meg az előírásoknak.
A hatósági ellenőrzések folyamatosak a fogyasztói jogok és a reklámszabályok betartásának biztosítása érdekében