A „MESTERSÉGES INTELLIGENCIÁVAL TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉSI PONT (KIOSK) KITERJESZTÉSE A KORMÁNYHIVATALOKRA, ILLETVE MÁS KÜLSŐ ÜGYINTÉZÉSI HELYSZÍNEKRE" CÍMŰ KIEMELT PROJEKTRŐL
Tájékoztató
A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15 "Az adminisztratív terhek csökkentése" című konstrukció keretében a Budapest Főváros Kormányhivatala vezette konzorcium a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2020-00058 azonosító számú "Mesterséges intelligenciával támogatott ügyintézési pont (KIOSK) kiterjesztése a Kormányhivatalokra, illetve más ügyintézési helyszínekre" című kiemelt projekt megvalósítására 2 600 000 000 forint vissza nem térítendő támogatásban részesült.
A projekt elsődleges célja, hogy a közigazgatási ügyintézési pontok mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásának bevezetésével, az elektronikus támogató környezet és funkciók továbbfejlesztésével még hatékonyabbá váljanak. Ezt elsősorban a "hétköznapi" állampolgári ügyintézési folyamatok automatizálásával, a hivatali dolgozó személyes beavatkozását kiváltó megoldással tervezi elérni.
A projekt végrehajtásával a közigazgatási informatikai ellátási hatásfoka javul, a szolgáltatási szint emelkedik, ezzel hozzájárul a szolgáltató állam koncepció megvalósításához. Tekintettel arra, hogy a fejlesztések révén automatizált ügyintézés bevezetésével jelentős teher lekerül a közigazgatási ügyintézők válláról, hatékonyabban tudnak foglalkozni azon ügyekkel, amelyek automatizálása jelenleg nem, vagy csak korlátozott mértékben lehetséges. A koronavírus okozta járvány elleni védekezés is hatékonyabb lehet az automatizált, minél kevesebb személyes kontaktuson, illetve minél rövidebb időtartamú közösségi térben való tartózkodáson alapuló ügyintézés révén.
A projekt megvalósításához 400 db önkiszolgáló ügyintézési pont, ún. kioszk eszköz országos lefedettségű üzembe helyezése, és 12 ügytípus elektronizálásának fejlesztése, és ezeknek a kioszkokba történő implementálása történik meg.
A kioszk eszközöket a kormányablakokban és egyéb külső helyszíneken (pl. DJP pontokon, postahivatalokban) lehet elhelyezni. Közérdekű cél, hogy az állampolgárok az automatizálható feladatokat önállóan, hatósági környezetben, de ügyintézők nélkül is elkezdhessék vagy akár teljesen lefolytassák. Ezen túlmenően az elektronikus ügyintézés lehetősége így azok számára is biztosítható, akik nem rendelkeznek megfelelő technikai eszközzel.
A program megvalósításának forrását az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásában biztosítja.
A projekt megvalósítás várható határideje: 2023.09.30.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg, 100%-ban vissza nem térítendő támogatásból.