HAJÓZÁSI LÉTESÍTMÉNYEK (KIKÖTŐ, KOMP, ÚSZÓMŰ, VÍZI SPORTPÁLYA, STB.) ENGEDÉLYEZÉSE
Kapcsolódó jogszabály:
A kikötő, komp- és révátkelőhely, továbbá más hajózási létesítmény létesítéséről, használatbavételéről, üzemben tartásáról és megszüntetéséről szóló 510/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet)
Hajózási hatósági eljárások díjairól szóló 29/2001. (IX.1.) KöViM rendelet
ELVI LÉTESÍTÉSI ENGEDÉLY
Új hajózási létesítmény, illetve meglévő hajózási létesítmény esetében, vagy annak rendeltetés megváltoztatására irányuló szándék esetén elvi létesítési engedély kérhető.
Üzemelő, vagy építés alatt álló – a Rendelet hatálya alá tartozó – kikötő és átkelőhely 1000 méteres körzetében megvalósítani kívánt kikötőre minden esetben elvi engedélyt kell kérni a hajózási hatóságtól.
Mit kell tartalmaznia az elvi létesítési engedély iránti kérelemnek?
- a Rendelet mellékletét képező Adatlapot;
- a tervezett műszaki megoldás elő tervét (koncepció tervét) és a Rendelet mellékletei szerinti tartalommal összeállított műszaki leírását, átnézetes helyszínrajzokat, a hajózási létesítményt használó hajók főbb típusainak főméreteit;
- az eljárási díj befizetési igazolását;
- tervezői jogosultság igazolását.
LÉTESÍTÉSI ENGEDÉLY
A hajózási létesítmény létesítésének engedélyezése iránti kérelmet – a létesítmény egészére vonatkozóan - írásban vagy elektronikus úton (a szükséges mellékletekkel együtt) kell benyújtani.
Mit kell tartalmaznia a létesítési engedély iránti kérelemnek?
- a Rendelet mellékletét képező Adatlapot (ha a tervezett hajózási létesítmény nem rendelkezik elvi létesítési engedéllyel, illetve az elvi létesítési engedélyhez képest az adatlapon feltüntetett adatokban változás következett be);
- szükség szerint jogerős hatósági engedélyeket (környezetvédelmi-, építéshatósági-, vízjogi engedély);
- a kérelmező építési jogosultságát igazoló okiratot;
- a műszaki tervdokumentációt az építési előírásokban meghatározott általános követelményeknek és az adott létesítményre vonatkozó előírásoknak megfelelő módon, a létesítmény jellegétől függően:
- kikötőnél a Rendelet 1. számú mellékletében, míg
- csónakkikötőnél a Rendelet 3. számú mellékletében meghatározott tartalommal 3 (a közreműködő szakhatóságok számának megfelelően + 1-1) példányban ;
- a tervezett kikötő esetében az üzemeltetési formájára (országos közforgalmú, közforgalmú vagy saját használatú) vonatkozó nyilatkozatot;
- a tervezői jogosultság igazolását, valamint a tervezői nyilatkozatot;
- vonatkozó nemzeti szabványoktól eltérő műszaki megoldás alkalmazása esetén a szerkezetnek, eljárásnak vagy számítási módszernek a szabványossal való legalább egyenértékűségét igazoló építésügyi szakértői véleményt arról, hogy az építmény tervezésekor alkalmazott műszaki megoldás megfelel az építményekkel szemben támasztott általános követelményeknek;
- a létesítménnyel érintett ingatlanon üzemelő vagy tervezett közművek üzemben tartóinak a szolgáltatás biztosításáról szóló nyilatkozatát, illetve elutasító nyilatkozat esetén a közműkiváltó műszaki megoldás leírását;
- termőföld vagy belterületi, de mezőgazdasági művelés alatt álló föld felhasználásával járó építési tevékenység esetén a földhivatal más célú hasznosításhoz adott engedélyét;
- az eljárási díj befizetési igazolását.
KIVITELEZÉSI MUNKA (ILLETŐLEG MUNKAFÁZISOK) MEGKEZDÉSÉNEK BEJELENTÉSE
A létesítési engedély véglegessé válását követően a kivitelezési munka megkezdése előtt legalább 15 nappal köteles a hajózási hatóságnak bejelenteni a kivitelezési munka (illetőleg munkafázisok) megkezdésének (tényleges) időpontját, valamint a felelős műszaki vezetőjének és műszaki ellenőrének nevét, címét, telefon-, telefaxszámát és/vagy e-mail címét, szakmai képzettségét, illetve jogosultságát.
HASZNÁLATBAVÉTELI ENGEDÉLY
A létesítési engedély alapján megvalósított hajózási létesítmény használatbavételi engedély alapján vehető használatba és annak alapján üzemeltethető.
Több megvalósulási szakaszra bontott építkezés esetében az egyes szakaszokban megépített – rendeltetésszerű és biztonságos használatra önmagukban alkalmas – létesítményrészekre szakaszonként, külön-külön is lehet használatbavételi engedélyt kérni.
Mit kell tartalmaznia a használatbavételi engedély iránti kérelemnek?
- létesítmény helyének és rendeltetésének megjelölését, illetőleg megnevezését;
- a létesítési engedély számát és keltét;
- kivitelezési munka végzését irányító felelős műszaki vezető (ellenőr)
- nyilatkozatát arról, hogy az építési munkát a létesítési engedélynek, az ahhoz tartozó helyszínrajznak és műszaki terveknek, továbbá az esetleg engedélyezett eltérésnek (módosításnak) megfelelően, a szakmai, minőségi és biztonsági előírások megtartásával szakszerűen végezték, valamint azt, hogy az építmény rendetetésszerű használatra alkalmas, illetve
- ha a hajózási létesítményt a végleges és végrehajtható létesítési engedélytől, valamint a jóváhagyott műszaki tervdokumentációtól eltérően alakították ki, de az eltérés nem engedélyhez kötött, az eltérést ismertető nyilatkozatát;
- létesítmény által érintett területen üzemelő közmű(vek) üzemben tartójának nyilatkozatát;
- a megvalósulási tervdokumentációt 3 (a közreműködő szakhatóságok számának megfelelően + 1-1) példányban;
- a kikötő üzemeltetési szabályzat tervezetét;
- eljárási díj befizetési igazolását.
RENDELTETÉSTŐL ELTÉRŐ HASZNÁLAT ENGEDÉLYEZÉSE
Hajózási hatósági engedélyhez kötött építési munkával járó – rendeltetés megváltoztatására irányuló – engedélyezési eljárásra a létesítési engedélyezési eljárás szabályait kell megfelelően alkalmazni.
Mit kell mellékelni a rendeltetéstől eltérő használat engedélyezése iránti kérelemhez?
- a műszaki tervdokumentációt az építési előírásokban meghatározott általános követelményeknek és az adott létesítményre vonatkozó előírásoknak megfelelő módon, a létesítmény jellegétől függően:
- kikötőnél a Rendelet 1. számú mellékletében, míg
- csónakkikötőnél a Rendelet 3. számú mellékletében meghatározott tartalommal 3 példányban, valamint az eljárásban részt vevő szakhatóságok számától függően további 1-1 példányt;
- nyilatkozatot a tervezett üzemeltetési formáról;
- az eljárási díj befizetési igazolását.
FENNMARADÁSI ENGEDÉLY
Ha a hajózási létesítményt (vagy létesítmény-részt) engedély nélkül vagy az engedélyezettől eltérő módon (szabálytalanul) létesítették és a szabályossá tétel feltételei fennállnak vagy megteremthetők, fennmaradási engedélyt kell kérni.
Mit kell csatolni a fennmaradási engedély iránti kérelemhez?
A fennmaradási engedély iránti kérelemhez – a létesítési engedély kérelemhez benyújtandó dokumentáción kívül – csatolni kell:
- ha az építkezésnek volt felelős műszaki vezetője (ellenőre) – annak hiányában szükség esetén szakértő – szakvéleményét arról, hogy a kikötő a vonatkozó szakmai, minőségi előírások megtartásával, szakszerűen építették meg, és az a rendeltetésszerű és biztonságos használatra alkalmas;
- a tulajdonos nyilatkozatát a kikötő üzemeltetési formájáról;
- ha a hajózási létesítmény rendelkezett jóváhagyott üzemeltetési szabályzattal, szükség szerint annak módosítására vonatkozó kérelmet;
- ha a hajózási létesítmény nem rendelkezett üzemeltetési szabályzattal, az üzemeltetési szabályzat tervezetet;
- az eljárási díj befizetési igazolását.
ÜZEMBEN TARTÁSI ENGEDÉLY
A hajózási létesítmény használatbavételi (és a Rendelet hatálybalépése előtt kiadott üzemeltetési) engedélyben meghatározott időszak lejáratát követően csak üzemben tartási engedély birtokában üzemeltethető.
Ha az üzemben tartási engedély érvényessége lejárt, illetőleg az ellenőrzés során a hajózási hatóság az üzemben tartást megtiltotta, a hajózási létesítmény üzemét mindaddig szüneteltetni kell, amíg a hatóság – újabb vizsgálat eredményeként – a további üzemeltetést engedélyezi.
Mit kell tartalmaznia az üzemben tartási engedély meghosszabbítása iránti kérelemnek?
- a Rendelet mellékletét képező Adatlapot;
- a használatbavételi, illetve – ha ilyen már kiadásra került – a legutóbbi üzemben tartási engedély kiadása óta elvégett engedélyhez és bejelentéshez nem kötött munkálatok leírását;
- az eljárási díj befizetési igazolását.
ADATVÁLTOZÁS
A hajózási létesítmény üzemeltetése alatt bekövetkezett változások az üzemben tartási engedélyben átvezetésre kerülnek.
Mit kell mellékelni az adatváltozás átvezetéséhez?
- a Rendelet mellékletét képező Adatlapot;
- a megváltozott adatok igazolására szolgáló dokumentumokat;
- az eljárás díjának befizetési igazolását.
MEGSZÜNTETÉS
A hajózási hatóság a hajózási létesítmény megszüntetésére irányuló eljárást akkor folytatja le, ha a tulajdonos, illetve az üzemben tartó tevékenységével fel kíván hagyni.
Mit kell mellékelni a kikötő megszüntetésére vonatkozó kérelemhez?
- a megszüntetés indoklását;
- a megszűnő hajózási létesítmény hiányában bekövetkező helyzet hajózásbiztonsági elemzését;
- a megszűnő hajózási létesítmény elbontás utáni helyszínrajzot;
- az elbontott hajózási létesítményből származó maradványok, anyagok elhelyezésének tervét;
- a területnek hajózási létesítmény létesítése előtti állapotára történő helyreállításának tervét vagy az attól eltérő megoldás tervét és indoklását;
- az eljárási díj befizetési igazolását.