Szegeden találkoztak a magyar és a szerb fogyasztóvédelmi szakemberek
A találkozón megújították a civil szervezetek határon átnyúló együttműködését, illetve a magyar és a szerb fogyasztóvédelem nemzeti sajátosságairól és kihívásairól, a civil szervezetek fogyasztóvédelmi tevékenységének fontosságáról is egyeztettetek a Szegeden megszervezett szerb–magyar fogyasztóvédelmi találkozón.
A Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal is részt vett a magyar és szerb civil szervezetek közötti fogyasztóvédelmi együttműködés megújítására tartott találkozón. Az együttműködési megállapodást, amelyet a Szerbiai Fogyasztók Központja, a Zentai Fogyasztóvédelmi Központ és a Dél-Alföldi Regionális Fogyasztóvédelmi Egyesület kötötte meg, a 10 évvel ezelőtt megkezdett gyakorlatorientált, kölcsönös párbeszéden alapuló kooperáció fenntartását és fejlesztését szolgálja. A találkozón a civil szervezetek mellett a szerb és a magyar kormány szakpolitikusai is részt vettek.
A fogyasztóvédelem jelentősége nem ismer országhatárokat, mivel a fogyasztói magatartás és a fogyasztókat megtévesztő gyakorlatok sem állnak meg a földrajzi határoknál. Aki Magyarországon fogyasztó, Szerbiában is annak minősül – és fordítva, és az online kereskedelem térnyerésével a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a határ mindkét oldaláról tapasztalhatók – mondta el köszöntőbeszédében Dr. Molnár Csaba, a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal főigazgatója. Ezt követően kiemelte, hogy az állami intézményrendszert nélkülözhetetlen munkájukkal egészítik ki a civil szervezetek, akik a tudatosságnövelés terén tudnak jelentős eredményeket elérni, mivel ők tudnak legközelebb, legközvetlenebb kapcsolatba kerülni az állampolgárokkal.
A találkozón dr. Tóth Zoltán államtitkár a Csongrád-Csanád Vármegyei Békéltető Testület munkáját méltatta a szerb fogyasztóvédelmi szakemberek előtt, és kiemelte, hogy a 2023-as évben a vármegyében indított panaszügyek 42%-a zárult mindkét fél megelégedésére szolgáló egyezséggel, ami országosan a legmagasabb arány.
A digitális világ térhódításával kiszélesedett az információk teljes elérésének platformja – mondta az eseményen Petrik Sándor, a Dél-Alföldi Regionális Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke. Számunkra fontos, hogy a fogyasztói tudatosság növelése, és legfőképp a prevenció már a fiatalabb generáció körében is a korosztályok által elsődlegesen használt csatornákon valósuljon meg – húzta alá. Az elnök felidézte: egyesületünk 2023-ban az Igazságügyi Minisztériumtól kapott támogatás keretében elindította az ingyenesen hívható telefonos ügyfélszolgálatát, valamint ezzel párhuzamosan a fogyasztói megkeresések elektronikus levelező rendszeren keresztüli fogadását. Hozzátette: az eddigi tapasztalatok alapján elmondhatjuk, hogy rövid időn belül igen népszerűvé vált a Dél-Alföldi Regionális Fogyasztóvédelmi Egyesület által, több kommunikációs csatornán is propagált elérhetőségeken megtalálható tanácsadó szolgáltatása – mondta Petrik Sándor.
A találkozó hozzájárult ahhoz, hogy a magyar és a szerb szakemberek fogyasztóvédelmi tapasztalataikat, jó gyakorlataikat megoszthassák egymással, illetve a civil szervezetek megerősítsék hatékony együttműködésüket a fogyasztói tudatosság növelése és a fogyasztói jogok hatékony érvényesítése céljából.